تعویض هد هارد دیسک

۱۳۹۶-۰۲-۱۹

تعویض هد هارد دیسک

پرسش به سوالات متداول تعویض هد هارد

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی ، صنایع مجبور هستند خود را به روز نگاه دارند — که این موضوع می تواند منجر به عدم کمال برخی از تجهیزات وارد شده به بازار می شود. این گرایش برای به روز ماندن اغلب موارد تاثیرات منفی در کیفیت محصول نهایی به وجود می آورد. متاسفانه صنایع تولید هارد دیسک درایو نیز استثناء نیستند. آمار بالای فروش هارد دیسک و کیفیت پائین! هارد دیسک ها به صورت ذاتی با خرابی ها دوست هستند مثل موارد شناخته نشدن هارد دیسک و از این قبیل اشکالات. در بسیاری از موارد هارد درایو ها شروع به ایجاد صداهایی از جمله کلیک کردن ، خش خش و خراشیده شدن می کند — در ۷۰% موارد این صداها به معنای مرگ هد یا پیش تقویت کننده هارد می باشد. در این موارد خرابی هارد دیسک ، جراحی— تعویض هد و یا لحیم کاری مجدد preamplifier مورد نیاز می باشد.

پیش تقویت کننده یا Preamplifier چیست؟

پیش تقویت کننده یک چیپ کوچک است که بر روی اجزاء هد قرار دارد. در هارد درایوهای قدیمی معمولا این چیپ بصورت پایه دار قرار دارد؛ در مدلهای جدید هارد دیسک این پیش تقویت کننده از نوع Open-Frame و بدون پایه قرار گرفته که توسط تکنیک BGA جایگذاری می شود. (تصاویر ۱ و ۲)

a head stack with an open-frame preamplifier

تصویر شماره ۱ – مجموعه هد با پیش تقویت کننده open-frame preamplifier (Hitachi ATMR series, 2.5-inch drive)

a frame-type preamplifier

تصویر شماره ۲ – پیش تقویت کننده از نوع frame-type preamplifier (Seagate Barracuda IV drive)

کار کردن با پیش تقویت کننده همواره سختی های خاص خود را دارد زیرا عملا هیچ مقاومتی در برابر تخلیه الکترواستاتیک ندارد. اگر نیاز به لحیم کاری باشد ، حتما بایستی قوانین خاصی رعایت شود تا از آسیب الکترواستاتیک preamplifier توسط لمس انگشت جلوگیری شود. روش محافظت نسبتا آسان است: اتصالات ارت Ground برای درایو ، دستگاه لحیم کاری و برای تعمیرکار؛ و البته استفاده از دستگاه لحیم کاری ۱۲V.

از کجا متوجه بشویم که هد هارد دیسک آسیب دیده است؟

در واقع ، این یک سوال پرسش است! چون حتی بعد از مشاهده و بررسی داخل درایو نیز نمی توان پاسخ قطعی به این پرسش داد — در این موارد معمولا متخصصین از تجارب خود و تجهیزات تخصصی استفاده می کنند. بعنوان مثال دستگاه PC3K می تواند خرابی هد هارد دیسک در مدلهای IBM, Western Digital و بعضی مدلهای Seagate را با بررسی پارامترهای سطح ناحیه سرویس تشخیص دهد.

هارد درایوهای قدیمی با استقامت مشاهده شده ( منظور هارد های با ظرفیت ۲۰ تا ۵۱۲ مگابایت است ) ، بتدریج در حال مرگ هستند؛ یکی از دلایل این موضوع خرابی هد هارد است. در تصویر ۳ هد بلند شده هارد درایو کوانتوم با ظرفیت ۴۰۶MB از مدل Quantum Pro Drive LPS قابل مشاهده است. هد بلند شده در هارد دیسک ها یکی از جدی ترین مشکلات است زیرا موجب خراشیده شدن سطح پلتر می شود و می تواند منجر به آسیب های جدی در سطح دیسک شود. همچنین بلند شدن هد می تواند موجب کنده شدن آن از روی بازوی هد هارد دیسک شود — این مورد یک از اشکالات شایع در درایوهای IBM است. البته ، این مشکل خیلی هم شایع نیست ، اما اگر رخ دهد ، منطقه ای از دیسک را خراب کرده و اطلاعات آن کاملا غیر قابل بازیابی می شود.

lifted head

تصویر شماره ۳ – هد بلند شده در هارد کوانتوم ۴۰۶ MB Quantum Pro Drive LPS

یکی دیگر از مشکلات شایع در هارد دیسک ها خرابی اجزاء خواندن و نوشتن هد است ، که این مشکل هیچ نشانه قابل مشاهده ای از خارج هارد دیسک ندارد — این مورد توسط اهم متر و با بررسی مقاومت سیم پیچ و مدار مربوطه قابل تشخیص است.

یک درایو هارد همچنین می تواند بعلت خرابی میکرو چیپ پیش تقویت کننده Preamplifier ایجاد صدای کلیک کند. این مورد خرابی به آسانی قابل تشخیص نیست. بعنوان مثال ، برای درایوهای سیگیت ممکن است نیاز به اتصال به کامپیوتر توسط پورت COM و با استفاده از مبدل ویژه و همچنین نرم افزار ویژه اتصال به ترمینال باشد. هنگامیکه درایو روشن می شود ، می توانید پیغام های زیر را در صفحه ترمینال مشاهده نمائید:

Interface task reset ….<skip>….

Head Mask 0000 Head Mask 0001 Head Mask 0002 Head Mask 0003

به دنبال این پیغام ها هارد درایو شروع به تست تمامی هدها از ۰ تا F می کند؛ و درست بعد از آن درایو باید به مرحله F برسد و یا گردش اسپیندل را متوقف کند. اشکال شایع هارد دیسک های کوانتوم Quantum در همه سریها ( حتی سری آخر — که با نام مکستور D540X و D740X شناخته می شود) توسط صداهای خاصی قابل شناسایی هست: بعد از شروع دو صدای کلیک بلند می شنوید ، سپس سرعت موتور درایو افزایش می یابد ، بعد از آن ۴ کلیک دیگر می شنوید و سپس درایو به حالت Ready در می آید. در درایوهای وسترن دیجیتال Western Digital ، خرابی پیش تقویت کننده با صداهای خاصی شناسایی می شود: بعد از ۲ کلیک بلند موتور اسپیندل درایو متوقف می شود. اگر شما یک هارد دیسک مکستور دارید که صدای کلیک می دهد خرابی توسط صدای ممتد کلیک کردن برای بیشتر از ۳۰ ثانیه قابل شناسایی است. هارد درایوهای سامسونگ با پیش تقویت کننده آسیب دیده با صدای ۲ کلیک و سپس توقف اسپیندل قابل شناسایی است؛ اما ، برای این درایوها علائم ذکر شده می تواند دلیل بر خواندن ماژولهای حیاتی ناحیه سیستم system area هارد باشد.

تعویض اجزاء هد: چطور باید هد هارد دیسک را تعویض کنیم؟

در ابتدای امر بایستی محل کار مناسبی برای جراحی هارد دیسک در اختیار داشته باشیم. یک نکته کلیدی در اینکار پاکیزگی کامل محیط می باشد. امروزه در هارد های مدرنتر تراکم ذخیره سازی اطلاعات بسیار افزایش یافته و هر ذره کوچک از غبار محیط می تواند مانع خوانده شدن چندین سکتور حاوی اطلاعات بر روی سطح دیسک بشود…

روشهای متفاوتی برای دستیابی به اتاق پاکیزه یا کلین روم برای تعویض هد هارد می باشد. بهینه ترین روش برای دسترسی به محیط پاکیزه ساخت اتاقک کلین روم یا clean chamber هست. این اتاقک بایستی حداقل دارای استاندارد Level10 پاکیزگی باشد ، که بدین معناست که در یک متر مکعب از هوای داخل آن نباید بیشتر از ۱۰ ذره غبار موجود باشد. البته استفاده از کلین روم های با کیفیت پائینتر نیز قابل قبول است — که بستگی به بودجه اختصاص داده شما برای اینکار دارد ، اما میزان موفقیت در فرآیند بازیابی اطلاعات تا حد بسیار زیادی وابسته به پاکیزگی محیط می باشد.

بعد از اینکه کلین روم آماده کار شد می توانیم با انتخاب ابزار ضروری جراحی هارد دیسک کار تعویض هد هارد را شروع کنیم ( تصویر ۴ ).

ابزار مورد نیاز برای جراحی هد هارد

تصویر شماره ۴ – ابزار مورد نیاز برای جراحی هد هارد

در ابتدا یک ست پیچ گوشتی با انواع مختلف و تنظیمات متنوع مورد نیاز است. بعد از آن ، فرآیند تعویض هد هارد نیاز به پنس های صاف و منحنی دارد. یک ذره بین و کاتر ظریف نیز بکار خواهد آمد. همچنین یک چراغ کار مناسب با قابلیت تنظیم درجه روشنایی و زاویه بندی و یک منبع تغذیه مناسب کامپیوتر نیاز داریم. در نهایت مقداری الکل ، دستکش ، ماسک صورت و کلاه سر بایستی اضافه کنیم: بدیهی است زیرا یک شخص بخودی خود منبع بزرگی از آلودگی — شامل مو ، غبار ، رطوبت و چربی اثر انگشت — می باشد ، بنابراین بسیار مهم است که با تهیه این تجهیزات از هارد درایو محافظت کنیم.

خب ، زمانیکه مرحله آماده سازی با موفقیت به پایان رسید: همه ابزار مورد نیاز آماده شدند و به مرحله مناسبی از کلین روم دسترسی پیدا کردید می توانیم فرآیند تعویض اجزاء هد را آغاز کنیم. یکی از مواردیکه در این مرحله به ما کمک زیادی می کند تمرین و تجربه است.

چطور برای تعویض هد هارد تجربه کسب کنیم؟

نیاز اساسی برای تعویض موفقیت آمیز هد هارد تجربه و تمرین است. برای این هدف پیشنهاد می کنم که چند هارد درایو خراب از یک کمپانی و مدل بیابید و بر روی آنها تمرین کنید. اگر بعد از چند تمرین به توانایی خود در تعویض هد مطمئن شدید و به اطلاعات دسترسی پیدا کردید ، پس موفق خواهید شد! اگر هم هنوز از خود مطمئن نیستید — زمان بیشتری برای تمرین بگذارید؛ به زودی به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید!

مهمترین آیتم ها در زمان تعویض هد چیست؟

  • به سازگاری نمونه هارد مشابه برای تعویض هد توجه ویژه نمائید
  • محیط و ابزار کار را پاکیزه نگاه دارید — ابزار می توانند منبع آلودگی باشند
  • عجله نکنید ، همه مراحل را با دقت کامل انجام دهید
  • تحت هیچ شرایطی از نوشیدنی هایی که موجب عدم هوشیاری یا کند شدن عکس العمل شما می شوند استفاده نکنید زیرا موجب لرزش دست و گیج شدن شما می شود — و نتیجه آن عدم موفقیت شما می شود

هارد مشابه چیست؟ قانون سازگاری چیست؟

هارد مشابه ، نمونه هارد با مشخصات مورد نیاز برای تعویض هد می باشد که برای تعویض با اجزاء آسیب دیده هارد اصلی استفاده می شود. لازمه اصلی انتخاب هارد مشابه شامل: مطابقت کامل مدل هارد درایو ، مشابهت مشخصات کنترلر اسپیندل ، چیپ VCM و چیپ های کانال خواندن / نوشتن می باشد. بعلاوه ، برای هر کمپانی و بسیاری از سری های هارد درایو نیاز به کنترل مشخصات ویژه ای داریم — مشخصات آنها بایستی علاوه بر موارد فوق ، مطابق جدول ۱ نیز باشند.

اکنون ، حتی با داشتن نمونه با مشخصات مشابه و برد مشابه ممکن است پس از باز کردن درایو به طرز ناخوشایندی شگفت زده شوید — وقتی که ببینید هدها کاملا متفاوت از آنچه نیاز دارید هستند و نمی توانید از آنها برای تعویض استفاده کنید. امکان اجتناب از این سورپرایز هست اگر از سازگاری مشخصات مورد نیاز اطلاع داشته باشید که در جدول شماره یک آمده؛ برای بعضی درایوها در کنار مشخصات اولیه مورد نیاز ، ضروری است که شماره سریال هارد را چک کنید تا اطلاعاتی درباره تعداد هدها به دست بیاورید. اینکار بخصوص برای هارد دیسک های مکستور بسیار مفید است. بعنوان مثال ، هارد دیسک مکستور مدل Maxtor 6Y120L0 با ظرفیت ۱۲۰GB با تعداد ۳ ، ۴ و ۵ هد تولید شده است. امکان مشخص کردن تعداد هدها از طریق شماره سریال برای هارد های مکستور ، کوانتوم و سیگیت مقدور است ( تصویر ۵ ، ۶ و ۷ ) ، بعنوان مثال:

 

شماره سریال هارد مکستور Maxtor 7Y250P0 (250 GB)

تصویر شماره ۵ – شماره سریال هارد مکستور Maxtor 7Y250P0 (۲۵۰ GB) – کاراکتر دوم شماره سریال نشانگر تعداد هدهای نصب شده و در حال استفاده می باشد

شماره سریال Quantum Plus AS

تصویر شماره ۶ – شماره سریال Quantum Plus AS (40 GB) – کاراکتر سوم شماره سریال نشاندهنده تعداد هد هارد می باشد

شماره سریال Seagate Barracuda 7200.7 ST3200822A

تصویر شماره ۷ – شماره سریال Seagate Barracuda 7200.7 ST3200822A (200 GB) – کاراکتر سوم شماره سریال نشاندهنده تعداد هد موجود در درایو است

برای جستجوی نمونه مشابه هارد جهت تعویض هد بایستی فرمویر یا نشانه های اختصاری هویت هارد را که بصورت کدهای الفبایی نوشته شده است بررسی کنید.

جدول شماره ۱: مشخصات سازگاری نمونه مشابه هارد برای تعویض هد

 

درایوهای هم خانواده گاها توسط کمپانی تغییر داده می شوند ، بنابراین توصیه های اعلام شده بایستی به دقت رعایت شوند.

هارد Seagate Barracuda

تصویر شماره ۸ – نمونه هارد Seagate Barracuda 7200.7, 40 GB. Firmware 3.06 با یک هد در قسمت بالای پلتر

Seagate Barracuda 7200.7, 40 GB Plastic airlock

تصویر شماره ۹ – همان درایو با ایرلاک پلاستیکی

محل آسیب پذیری هارد درایو قدیمی ST3660A

تصویر شماره ۱۱ – درایو قدیمی ST3660A و محل آسیب پذیری – محدودکننده پلاستیکی

هارد مرمت شده یا refurbished چیست؟ می شود از آن بعنوان هارد مشابه استفاده کرد؟

هدف از ریفربیش کردن درایوها ، بازگردانی آنها و به کار اندازی مجدد آنها به زندگی مجدد است و از طریق تغییر برخی پارامترها ، جدا سازی هد های خراب ، تغییر نسخه فرمویر و غیره انجام می شود. بعنوان مثال یکی از نمونه های رایج می توان به درایو مکستور سری N40P با بدنه قرض گرفته شده از مکستور Maxtor Ares C64K اشاره کرد که دارای فرمویر نسخه NAR61EA0 می باشد؛ و یا وسترن دیجیتال سری Western Digital EB & BB با حرف R در شماره سریال. بدیهی است ، اگر یک هارد ریفربیش از یک هارد با هد شماره صفر خراب بازسازی شده باشد ، این هد به هیچ وجه اتصال برقرار نخواهد کرد ، اما هدهای دیگر فعال هستند و توسط تغییر فرمویر کار خواهند کرد ( بعنوان مثال برای سیگیت باراکوا ۷۲۰۰.۷ چندین فرمویر موجود است — ۳.۵۳ ، ۳.۷۵ و ۸.۷۵ — در مدلهایی که تنها یک جفت هد موجود باشد ، تعویض هد اتفاق نمی افتد؛ بجای آن کمپانی ها از سایر اجزاء هارد برای مرمت استفاده می کنند.

فاکتور دیگر پارامترهای انطباقی هستند ، که براساس نوع اجزاء هد محاسبه می شوند ، برد مدار چاپی PCB و دوربین ، بهمین دلیل منحصر بفرد هستند. منطبق نبودن پارامترهای انطباقی در ناحیه سیستم هارد درایو گیرنده ، اجازه دریافت اطلاعات با کیفیت را نمی دهد؛ علاوه بر این ممکن است موجب ایجاد صدای کلیک کردن شود. بنابراین ، با اطمینان می توان گفت که هارد درایو های refurbished در مقیاس کمی بعنوان هارد مشابه برای تعویض هد استفاده می شوند — احتمال بسیار زیادی هست که هدها در جای جدید به درستی کار نکنند.

سیستم بارگیری / تخلیه هد یا پارک هد

عملا برای بارگیری / تخلیه در هدها تنوع چندانی ندارد. تقریبا ، می توان آنها را بصورت اکسترنال ( که هد خارج از پلتر پارک می شود ) و اینترنال ( هدها بر روی پلتر و ناحیه پارکینگ مستقر می شوند ).

سیستم بارگیری / تخلیه اکسترنال بدوا در هاردهای مدرن ۲.۵-اینچی به دلیل امنیت بالاتر استفاده شد. همچنین از این سیستم در هاردهای ۳.۵-اینچی IBM و Hitachi نیز استفاده شد ( تصاویر ۱۲ الی ۱۴ ). سیستم پارک هد اکسترنال همچنین در هاردهای SCSI قابل مشاهده است — که توانایی پارک تا ۱۲ هد را داراست.

محل پارک هد هارد IBM Aver

تصویر شماره ۱۲ – ناحیه بارگیری / تخلیه هد هارد IBM

بارگیری هد روی پلتر

تصویر ۱۳ – بارگیری هد بر روی پلتر هارد Hitachi AVV2 80GB

خرابی پلتر

تصویر ۱۵ – خراب شدن دیسک پلتر توسط هد آسیب دیده

سیستم بارگیری / تخلیه هد یا پارک هد اینترنال از نوع ساختار مکانیکی است؛ این نوع عموما در هارد درایوهای سری جدید سیگیت ، کوانتوم ( تصاویر ۹ ، ۱۶ و ۱۷ ) و همچنین درایوهای باریک مکستور استفاده شده که دارای ساختار مکانیکی پلاستیکی کاملا پیچیده ای هستند (تصویر ۱۸).

پارک هد در هارد Quantum

تصویر ۱۶ – سیستم پارک هد در هارد کوانتوم Quantum

پارک هد در هارد Quantum Fireball

تصویر ۱۷ – سیستم پارک هد در هارد کوانتوم Quantum Fireball

پارک هد هارد مکستور Maxtor

تصویر ۱۸ – سیستم پارک هد در هارد مکستور Maxtor Athena, Nike, N40P, Ares C64K

کارآیی سیستم بارگیری / تخلیه  در درایوهای سایز بزرگ مکستور ، و همچنین در فوجیتسو و وسترن دیجیتال بر پایه قاعده مکانیکی-مغناطیسی است. یک هد توسط آهنربای متصل به محدود کننده هل داده می شود؛ اما یک مشکل در اینجا هست: یک آهنربای الکترو مغناطیسی قدرتمند برای بارگیری هد هارد نیاز هست — و با وجود برخی انواع سوء عملکرد PCB بارگیری هد غیرممکن می شود؛ بعلاوه آن ، احتمال آسیب سیم پیچ VCM در زمان پالس الکترو مغناطیسی قابل پیش بینی است ( مانند اتصال کوتاه در سیم پیچ هارد درایوهای سری Maxtor Calypso ).

پارک هد مگنت-مکانیکی

تصویر ۲۰ – سیستم پارک هد مگنت-مکانیکی در هارد وسترن WD200EB

چرا ترتیب شماره گذاری هدها از صفر است؟

یک دلیل ساده دارد — هر چیزی که مرتبط با تجهیزات الکترونیکی باشد تابع قانون ریاضیات است. در ریاضیات — همچنان صفر به عنوان یک عدد در کنار ۱ یا ۱۰۰ شناخته می شود ، و در فرمت اعشاری یا هگزادسیمال (HEX) شمارش اعداد از صفر شروع می شود. به صورت سنتی در کمپانی های هارد دیسک درایو از فرمت هگزادسیمال استفاده می شود که یکی از دلایل آن اینست که برای رسیدن به اعداد بزرگتر از کاراکترهای کمتری استفاده شود ( بعنوان مثال معادل عدد ۲۵۵ با فرمت هگزادسیمال FF می باشد )؛ دلیل دیگر اینست که یک کلمه ۲ بایتی استاندارد تولید ۱۶ بیت می کند ، که دلیلی بر انتخاب HEX می باشد.

هدها از پائینترین آنها شمارش می شوند — پائینترین هد شماره صفر است و بترتیب هدهای ۱ ، ۲ ، ۳ و … ( تصویر ۲۱ ). به این نکته بایستی توجه کرد که حتی زمانی که هدها بصورت فیزیکی وجود ندارند ، به آنها شماره اختصاص داده می شود ( تصویر ۲۲ ). در تصویر ۲۱ ( هد آسیب دیده WDE9180 ) نمایش داده شده است که در آن هدها از شماره ۲ شروع به شمارش می شوند و میبینیم که ۲ هد پائینی وجود ندارند.

شماره گذاری هد هارد

تصویر ۲۱ – شیوه شماره گذاری هد هارد وسترن دیجیتال اسکازی

هد هارد WD600BB

تصویر ۲۲ – مجموعه هد WD600BB – هدهای ۰ ، ۱ و ۳ ارائه شدند و هد ۲ وجود ندارد

برای تعویض هد هارد باید چه امکانات خاصی تهیه شود؟

تصمیم با خود شماست!

اکنون ، به پرسش اصلی بر میگردیم — چطور هد را تعویض کنیم؟ در ابتدا نیاز به نمونه مشابه داریم. در برخی موارد اتفاق می افتد که نیاز به بیش از یک نمونه مشابه می باشد — زمانیکه سطح دیسک آسیب می بیند ، در زمان فرآیند خواندن ، اصطلاحا هد هارد می سوزد. در موارد مشابه که نیاز به چندین نمونه هارد مشابه می باشد می توان به هارد درایوهای Quantum Plus AS و Maxtor D540 — D740X اشاره کرد.

مرحله بعد — هارد مشابه و هارد گیرنده را به خوبی تمیز می کنیم ، بهترین روش استفاده از الکل برای تمیز کردن بدنه و برد PCB می باشد — منبع اصلی آلودگی همینجاست. سپس آنها را در کلین روم قرار می دهیم و فرآیند جراحی را شروع می کنیم. اگر هارد درایو پیچ نگهدارنده اسپیندل و یا اجزاء هد بر روی دریچه روی درایو داشت بایستی در ابتدا آن را باز کنید. فقط بعد از آن بایستی به سراغ باقی آنها برویم. اکنون درایو را باز کرده ایم. برای خروج هدهای آسیب دیده نیاز به سوا کردن برخی اجزاء و قطعات داخلی درایو داریم.

بهتر است با آهنربای بالایی سیستم کنترل موقعیت شروع کنید. همه پیچ های نگهدارنده آن را باز کنید ، سپس با انبردست مگنت را بردارید. توجه داشته باشید که مگنت بسیار قوی است و عدم دقت و تجربه کافی در بر داشتن آن موجب عواقب ناخوشایندی می شود.

بعد از بلند کردن مگنت بالایی می توانیم سیم پیچ VCM و سیستم کنترل موقعیت هد را ببینیم ( تصویر ۲۳ ). اکنون باید پیچ هایی که کانکتور را نگاه می دارند برداریم ( تصویر ۲۳ — گوشه راست بالای تصویر ).  تنها بعد از اینکار می توانیم اجزاء سیستم بارگذاری ؟ تخلیه هد را برداریم. اگر هارد دیسک شما سیستم پارک داخلی هد دارد ، بایستی در ابتدا هد را به خارج از پلتر هدایت کنید ، برای اینکار بایستی پلتر را بگردانید و همزمان هد را به خارج از آن هدایت کنید.

سیستم کنترل موقعیت هد سیگیت

تصویر ۲۳ – نمای داخلی سیستم کنترل موقعیت هد هارد (Seagate Barracuda 7200.7, 160 GB) شامل مجموعه هد و بازو ، سیم پیچ VCM و مکانیزم بارگیری / تخلیه

چرا بایستی پلتر را هنگام حرکت هد بگردانیم؟ پاسخ ساده است: امکان دارد هدها به سطح پلتر بچسبند هنگامیکه بدون گرداندن بر روی آن حرکت کند.

قبل از خارج کردن هد از روی پلتر ، بایستی مراقب باشیم تا هدها بهم نچسبند. اگر هارد فقط یک هد داشته باشد جای نگرانی نیست ، اما اگر بیشتر از یک هد هستند — امکان چسبیدن هدهای جفت به همدیگر زیاد است. برای جلوگیری از این اتفاق می توانیم از ابزارهای ویژه ای استفاده کنیم که مانع از چسبیدن هدها به همدیگر شود.

اگر یک هارد درایو بیشتر از ۲ هد داشت کار کمی دشوارتر می شود و بایستی توسط یک پنس پلاستیکی باریک از پائین به بالا هد را پک کنیم تا آسیب نبیند.

خب ، پس از پک کردن هد و خروج از پلتر اکنون می توانیم پیچی که محور بازوی هد را نگاه داشته را باز کنیم و با دقت و با حرکت مستقیم رو به بالا هد را در بیاوریم. در این فرآیند بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم که اجزاء هد به هیچ وجه توانایی مقاومت در برابر تخلیه بار الکترواستاتیک را ندارد ، بنابراین ، بسیار پسندیده است اگر با تجهیزات ارت و دستکش اینکار را انجام دهید. یک مجموعه هد بایستی توسط پنس و یا با کمک انبردست درآورده شود — برداشتن آن توسط دست می تواند به پیش تقویت کننده و یا اجزاء خواندن / نوشتن آسیب وارد کند.

تکرار فرآیند برای جدا کردن هد از هارد نمونه مشابه بایستی انجام شود تا هد برای قرار گرفتن بر روی هارد گیرنده آماده شود. ما در ابتدا اجزاء هد را توسط پنس و انبردست در جای خود قرار می دهیم و سپس پیچ آنرا می بندیم.

مرحله بعد — بارگزاری هد بر روی پلتر است. این بخش سخت ترین قسمت جراحی است. اگر هارد ۱ یا ۲ هد داشت اینکار به راحتی با کمک پنس انجام خواهد شد. در مواردیکه با بیش از ۲ هد مواجه بودیم ممکن است در موارد خاصی نیاز به ۱۰ دست داشته باشیم و یا اینکه از ابزار ویژه ای برای حرکت قسمتهای هد استفاده کنیم — از این مرحله همه چیز بستگی به تجربه ، تمرین و چگونگی انجام توسط شما دارد.

بعد از جایگذاری هد بر روی پلتر ، با گرداندن دیسک هد را به سمت محل پارک خود هدایت می کنیم. برای درایو هایی که پارکینگ اکسترنال شیبدار یا Ramp دارند بایستی در ابتدا رمپ را به محل خود بازگردانید. اگر در زمان بارگیری هد هرگونه صدای نخراشیده ای شنیدید — شبیه صدای خراشیده شدن یا کشیده شدن ، بایستی مجددا هد را خارج کرده و درستی کلیه مراحل را بررسی کنید. اگر آنرا همانطور که هست رها کنید ، درایو شروع به گردش می کند و سپس هد موجب خرابی سطح دیسک می شود.

اگر هد به درستی به جای خود بازگشت و هیچ علامت غیر عادی مشاهده نشد ، کار به درستی انجام شده! اکنون همه اجزاء داخلی را به محل خود بر می گردانیم و سپس به مرحله سخت بعدی می رویم — قرار دادن مگنت بالا. برای تکمیل این مرحله بایستی درایو را محکم کنیم ، مگنت را محکم با انبردست بگیریم و به دقت آنرا به محل خود بازگردانیم. وقتی به درستی در محل خود قرار گرفتن ، مکان آنرا تنظیم می کنیم و پیچهای آنرا می بندیم ، بعد از آن می توانیم درایو را روشن کنیم. اگر همه چیز به درستی انجام و شرایط مناسب باشد — درایو کالیبره خواهد شد ، شناسایی می شود و اطلاعات خود را می بینیم.

با هارد درایوهای وسترن دیجیتال Western Digital EB & BB چکار کنیم؟

در حقیقت ، این درایوها گونه ای از جنس “شیطان” هستند! محور هد آنها با درب درایو فیکس شده و بنابراین اگر هد از جای خود خارج شود بازگردانی آنها به محل اصلی خود تقریبا کاری غیرممکن است. اما یک نقطه قوت در اینجا هست و آن تراکم پائین ذخیره سازی درایو هست که امکان کپی اطلاعات در حالت باز هارد درایو را می دهد. البته ، با درجه خوبی از کلین روم!

ما هد ها را تعویض کردیم ، پس از آن پیچ گوشتی را داخل محور هد می گذاریم و سعی در پیدا کردن موقعیت اصلی می کنیم تا هد توانایی کالیبره شدن را بیابد ( تصویر ۲۵ ). بعد از آن ، برای دقایقی ( بسته به مقدار اطلاعات ) مجبوریم بنشینیم و پیچ گوشتی را نگاه داریم تا کار بازیابی به پایان برسد — اما کار آسانی نیست!

جایگذاری هد WD200BB

تصویر ۲۵ – بعد از جایگذاری هد WD200BB ، مجبور به تنظیم دستی محور هد با زاویه بندی ملایم هستیم

پیروز باشید!

آموزش, دانستنیها, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.