بررسی لپ تاپ ASUS ZenBook 3 UX390U (محصولی برای لوکس پسندان)

۱۳۹۶-۰۳-۱۴

بررسی لپ تاپ ASUS ZenBook 3 UX390U (محصولی برای لوکس پسندان)

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که در بیرون از منزل و محل کار خود نیاز به لپ تاپ و حمل آن دارید ، قطعا ترجیح می دهید که از دستگاه های سبک و کم حجمی استفاده کنید که وزن کمتری دارند و جای کمتری اشغال می کنند.لپ تاپ های هیبریدی ، اولترابوک ها و لپ تاپ های سبک همه در تلاشند که این نیاز اصلی کاربران طرفدار لپ تاپ را برطرف نمایند. کمپانی ایسوس نیز ، با توجه به نیاز بازار، تنوع کالایی خود را بیشتر کرده است و سری لپ تاپ های زنبوک (ZenBook) را که جزو سبک ترین دستگاههای موجود است ، را با ورژن های متفاوت وارد بازار کرده است.

ایسوس با معرفی اولترابوک‌های سری زن‌بوک از تلاش گسترده‌ی خود مبنی بر جذب کاربران لپ‌تاپ‌های پرمیوم خبر می‌دهد و آتش این رقابت را بیش از پیش داغ می‌کند. زن‌بوک ۳ (Zenbook 3) به عنوان سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ ایسوس نیز در راس این هرم قرار دارد و وظایف سنگینی اعم از شکست مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل را بر عهده دارد.

لپ تاپ ASUS ZenBook 3 UX390U

 

از آن زمان که تبلت ها وارد بازار شدند، لپ تاپ ها فروش نزول بالایی را تجربه کردند. پس از این رکود قابل توجه ، اپل در سال ۲۰۱۵ با ارائه مک بوک روح دوباره ای به فروش لپ تاپ ها داد. اپل در طراحی مک بوک تنها چیزی که خیلی مورد بررسی قرار داده بود ، سبک بودن و قابلیت حمل بالای آن بود. همین سبک بودن مک بوک که با وزن ۹۲۰ گرمی خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد ، نکات منفی رانیز با خود به همراه داشت که مهمترین آن ها  صفحه کلید نا کارآمد ، باتری متوسط و پردازنده ضعیف آن است.

پس از مک بوک سایر تولید کنندگان نیز ترغیب شدند تا محصولات سبک تر و قابل حمل تری بسازند و  آن را سری Premium یا Business نامیدند. در همین راستا ، ایسوس در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ از لپ‌تاپ فوق‌ سبک خود با نام زن‌بوک ۳ رونمایی کرد. سری Zenbook را اولترابوک‌های سبک و توانمند تشکیل می‌دهد که می‌توان اوج آن‌ها را زنبوک ۳ نامید. ایسوس در توسعه‌ی این لپ‌تاپ تمام تلاش خود را برای تولید محصولی منحصر به فرد به کار برده است.

مشخصات فنی لپ تاپ ASUS ZenBook 3 UX390U

  • ابعاد : ۲۹۶ در ۱۹۱.۲ در ۱۱.۹ میلی‌متر
  • وزن: ۹۱۰ گرم
  • پردازنده (CPU) : اینتل Core i5-6200U (فرکانس پردازشی ۲.۳ تا ۲.۸ گیگاهرتز)
  • Cache : ۳ مگابایت
  • صفحه نمایش : ۱۲.۵ اینچی IPS LED-backlit LCD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل با نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۲ درصد
  • پردازنده گرافیکی (GPU) :  اینتل HD Graphics 520
  • درایو حافظه :  ۵۱۲GB – SSD
  • حافظه رم : ۸ گیگابایت – DDR3
  • بلندگو : بلندگو‌های داخلی استریو ساخت Harman/Kardon
  • باتری: ۶ سلولی لیتیوم-یون (۴۰ وات ساعت)
  • پورت ها : یک عدد USB نوع C و هدفون / میکروفون
  • سایر ویژگی ها : کیبوردی بدون قسمت اعداد و دارای بک لایت یا نور پس زمینه ، بسیار سبک ، با طراحی لوکس

تحلیل طراحی در لپ تاپ ASUS ZenBook 3

کسانی که تجربه کار با مک بوک را داشته اند ، می توانند تجربه کاربری با مک بوک را در زنبوک ۳ نیز متصور شوند. ASUS ZenBook 3 در تمامی قسمت های کاربری یاد آور مک بوک ۱۲ اینچی معروف است. این تداعی می تواند از منظری ، نقطه قوت این دستگاه باشد ؛ همینکه می تواند توجه طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب کند. طراحی ، باریک ، ظریف و منحصر به فرد ایسوس نشان دهنده تلاش و زحمت مهندسان این کمپانی است.

ASUS ZenBook 3 یکی از باریک ترین لپ تاپ های دنیاست و این باریکی باعث شده است که جک۳.۵ میلیمتری که در کنار آن تعبیه شده است ، تمام زخامت آن را در بر بگیرد. اولترابوک زنبوک ۳ تنها ۱۱.۹ میلیمتر ضخامت دارد و این ضخامت کم باعث شده است که ایسوس ، قابلیت تعبیه پورت های مختلف را نداشته باشد و تنها شاهد یک خروجی صدا و یک USB نوع C هستیم. شارژ دستگاه نیز از طریق همین پورت USB انجام می شود. این ضخامت کم و دستگاه باریکی که مشاهده می کنید ، به این راحتی ها به دست نیامده است و کمپانی ایسوس برای رسیدن به دستگاهی به این نازکی ، دست به اختراعات متعددی زده است که یکی از آنها سیستم خنک کننده زنبوک ۳ است. فن خنک کننده ASUS ZenBook 3 تنها ۰.۳ میلیمتر است و از طریق انتقال حرارت به ورق مسی اقدام به خنک سازی دستگاه می کند.

بدنه‌ی زن‌بوک ۳ از فلز برس خورده تولید شده است. پشت قاب نمایشگر نیز از طرح مخصوص لپ‌تاپ‌های ایسوس بهره می‌برد که تبدیل به امضای این برند شده است. کیفیت فلز به کار رفته در زن‌بوک ۳ در سطح بالایی قرار دارد؛ ایسوس اعلام کرده که از فلز مخصوص صنایع هوا فضا استفاده کرده است که ۵۰ درصد مستحکم‌تر از نمونه‌‌های به کار رفته در سایر لپ‌تاپ‌ها هستند. بخشی عمده‌ی بدنه‌ی اصلی زن‌بوک ۳ را کیبورد آن فرا گرفته است. شکل صفحه کلید و تعبیه‌ی اسپیکر‌ها در بالای آن نیز یادآور طراحی مک‌بوک است. ایسوس برای محافظت از نمایشگر زن‌بوک ۳ نیز از گوریلاگلس ۴ بهره برده است تا کاربران دیگر دغدغه‌ی آسیب نمایشگر را نداشته باشند.

همانطور که گفته شد ، ایسوس زنبوک ۳ به دلیل ضخامت کم ، دارای پورت های اتصال کمی است . ایسوس برای حل این مشکل از یک داک مخصوص بهره می برد که با اتصال آن به لپ تاپ ، پورت های زیادی در اختیار کاربران قرار می گیرد. این رابط که با نام Universal Dock به فروش می‌رسد شامل درگاه کارت میکرو SD، پورت شبکه، HDMI، خروجی VGA، دو درگاه استاندارد USB 3.0 در کنار USB‌ نوع C است.

این رابط کاربری هنوز در ایران موجود نیست . به همین دلیل معلوم نیست که در صورت اتمام شارژ دستگاه به کمک پورت C می توان دستگاه را شارژ کرد یا باید تمام اتصالات را قطع کرد و از طریق خود دستگاه این کار را انجام داد.

خروجی هوای گرم زنبوک در بین صفحه نمایش و بدنه به خوبی مخفی شده است . همچنین، در زنبوک ۳ لولا ها از طراحی و استحکام خوبی برخوردارند و عملیات با و بسته شدن به خوبی انجام می شود. ASUS ZenBook 3 در سه زنگ خاکستری ، سرمه ای و رزگلد وارد بازار می شود. در تمامی رنگ ها ، لوگوی ایسوس با رنگ طلایی پشت دستگاه حک شده است. همچنین، نوار طلایی که دور تا دور دستگاه کشیده شده است ، هماهنگی زیبایی با لوگوی پشت دستگاه دارد.

صفحه کلید و تاچپد ایسوس زنبوک ۳

صفحه کلید زنبوک ۳

برای کاربرانی که زیاد با لپ تاپ کار می کنند ، صفحه کلید لپ تاپ یکی از مهمترین و کاربردی ترین قسمت هاست. قبل از تست صفحه کلید زنبوک ۳ ، به نظر می آمد که در این دستگاه صفحه کلید برخلاف مک بوک ، دارای کارایی بالایی باشد. اما پس از کار با آن، شباهت های بسیاری بین این دو دستگاه مشاهده شد. کیبودر در زنک بوک ۳ بزرگتر طراحی شده است و به همی دلیل تمام عرض دستگاه را اشغال کرده است. البته دلیل ایسوس برای بزرگتر کردن دکمه ها ، تجربه کاربری بهتر عنوان شده است که تایپ بهتری را ارائه می دهد. کلید های بزرگتر باعث می شود که تجربه تایپ بهتری داشته باشید اما فاصله کم بین دکمه ها باعث می شود که در هنگام تایپ دستتان به دکمه های دیگر برخورد کنند. پس عادت کردن به تایپ با چنین دستگاهی ، ماه ها طول می کشد. همچنین، یکی دیگر از نقطه ضعف های این کیبورد، عمق کم دکمه هاست. پیشنهاد ما این است که کسانی که به دنبال یک کیبورد مناسب برای تایپ یا کارکرد طولانی هستند، بهتر است زنبوک ۳ را جزو الویت های خود قرار ندهند. طراحی جزیره‌ای کلیدها در ASUS ZenBook 3 باعث می‌شود تا مایعات و گرد و غبار نتوانند به راحتی وارد دستگاه شوند. کاربری کلید‌های Fn هم خوب است و تمامی نیاز‌ها را پوشش می‌دهد؛

تاچپد زنبوک ۳

در کنار نقاط ضعفی که برای کیبورد زنبوک ۳ اشاره شد ، نقاط قوتی نیز وجود دارد که یکی از آن ها ترک‌پد زن‌بوک ۳ است. ترک‌پد Zenbook 3 در کنار سرفیس بوک جز معدود لپ‌تاپ‌هایی است که تجربه‌ی نزدیکی در حد و اندازه‌های مک بوک را برای کرابران فراهم می‌کند. دقت و عملکرد بالای این ترک پد به قدری است که شما را از استفاده از موس جداگانه ، بی نیاز می کند. دقت بالای این ترک پد در شناسایی حرکت انگشت باعث شده است که ژست های حرکتی را به خوبی اجرا کند و کاربر بتواند با سرعت بیشتری به گشت و گذار در سیستم بپردازد. همچنین، جنس آن از شیشه بوده است تا با گذشت زمان ظاهر خود رااز دست ندهد و حرکت روی آن روان باشد.

در نوع گرانتر لپ تاپ زنبوک ۳، حسگر اثر انگشت نیز تعبیه شده است.

صفحه نمایش و بلندگوهای Asus ZenBook 3

صفحه نمایش در Asus Zenbook 3

لپ‌تاپ‌ها همیشه در بخش نمایشگر ضعف قابل توجهی را داشتند و سازندگان به هیچ عنوان در توسعه‌ی نمایشگری خوب سرمایه‌گذاری نمی‌کردند. تا چند سال پیش تنها نمایشگر درخور دنیای لپ‌تاپ‌ها را مک‌بوک‌های رتینا به همراه داشتند. اما خوشبختانه سازندگان لپ‌تاپ‌ها همانند تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند تمرکز خود را معطوف این بخش بااهمیت کردند و نتیجه‌ی آن نیز پیشرفت قابل توجه لپ‌تاپ‌های مختلف در این رده شد.

زنبوک ۳ از صفحه نمایش ۱۲.۵ اینچی بهره می برد و در زمره نوتبوک های ۱۳ اینچی بازار قرار می گیرد. با فرایند سبک شدن و کاهش وزن دستگاه ها، تولید لپ تاپ های سبک و کم وزن بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.  این لپ‌تاپ از نمایشگر ۱۲.۵ اینچی با رزولوشن Full HD یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد که منجر به تراکم پیکسل ۱۷۶ ppi می‌شود.

زنبوک تمام تلاش خود را کرده است تا در این دستگاه بی نظیر، صفحه نمایش خوبی قرار دهد و اگر بخواهیم با انصاف به این قضیه نگاه کنیم، در این زمینه موفق بوده است. به طور خلاصه می‌توان نمایشگر زن‌بوک ۳ را یکی از نقاط قوت اصلی آن دانست. ایسوس برای تعبیه‌ی نمایشگری با اندازه‌ی خوب در بدنه‌ای کوچک، از حاشیه‌‌‌های اندک ۷.۶ میلی‌متری بهره برده است. این موضوع سبب شده است تا شاهد نسبت ۸۲ درصد نمایشگر به بدنه باشیم که آمار بسیار خوبی است. نمایشگر زن‌بوک ۳ ایسوس توانایی چرخش تا حداکثر ۱۳۵ درجه را دارد.

پنلی که در این صفحه نمایش ایسوس به کار رفته ست IPS است که دارای زاویه دید بسیار وسیعی نیز می باشد. در صورتی که تجربه استفاده از مک بوک را داشته باشید ، این دستگاه شما را شگفت زده نخواهد کرد. زن‌بوک ۳ نه تنها روشنایی کمتری در قیاس با مک‌بوک نسخه‌ی ۲۰۱۵ دارد، بلکه تراکم پیکسل آن نزدیک به ۵۰ واحد کمتر از اولترابوک اپل است. این لپ‌تاپ بیشترین شدت روشنایی برابر با ۳۱۵ نیت دارد؛ در حالی که مک‌بوک با شدت روشنایی حداکثر ۳۶۰ نیت پرچمدار این بخش است. البته این به این معنی نیست که ایسوس ازصفحه نمایش خوبی برخوردار نیست. در صورتی که مک بوک را به کناری بگذاریم، ایسوس زنبوک ۳ به تنهایی قابلیت رقابت با تمام دستگاه های ویندوزی را دارد.

بلندگو در ZenBook Asus 3

ایسوس به لطف همکاری که با شرکت Harman Kardon‌ داشته است، همواره از بلند گوهای خوبی در لپ تاپ های خود برخوردار بوده است. در زنلوک ۳ نیز چنین است. این دستگاه با توجه به جسه کوچکی که دارد، از اسپیکر خوبی برخوردار است. در زنبوک ۳ چهار عدد بلندگو تعبیه شده است که دو تا در بالای کیبورد و دو تا در قسمت زیرین لپ تاپ قرار گرفته اند. این اسپیکرها جزو بهترین اسپیکرهای موجود در بازار هستند اما به دلیل اینکه اسپیکر های لپ تاپ ها بخصوص اولترابوک ها از ضعف دائمی و همیشگی رنج می برند، بهتر است که انتظار خیلی زیادی از آن نداشته باشید.

باتری

یکی از ارکان های اصلی هر اولترابوکی باتری و مدت زمان فعال بودن آن است. کاربرانی که از اولترابوک ها استفاده می کنند دو نیاز اساسی را از آنها مطالبه می کنن : اول سبکی و دوم دوام بالای باتری. در مورد میزان نگهداری شارژ باتری ، اپل همواره پرچمدار بوده است و دستگاه های ویندوزی برای حفظ انرژی همواره دچار مشکلات متعددی بودند. اما شاید بتوان گفت که در سال‌های اخیر به لطف بهینه‌سازی‌های گسترده‌ی ویندوز ۱۰ و پردازنده‌های جدید و کم‌مصرف اینتل، سایر برند‌های لپ‌تاپ نیز توانایی ارایه‌ی عمر باتری مناسب را دارند.

در طراحی زنبوک سه آنچیری که مورد توجه نبوده است عمر باتری بالای آن است. زیرا فلسفه به وجود آمدن این دستگاه ، ارائه لپ تاپی با بدنه باریک و سبک بوده است. همین اصل باعث شده است که امکان رائه باتری حجیم امکان پذیر نباشد. در ZenBook 3 از باتری ۴۰ وات ساعتی بهره می برد و ایسوس قول ۹ ساعت شارژ دهی را در این اولترابوک داده است.

مقایسه عمر باتری در لپ تاپ های رقیب ZenBook 3

مقایسه عمر باتری در لپ تاپ های رقیب ZenBook 3

از نقاط قوت این باتری ، پشتیبانی از شارژ سریع است که در ۵۰ دقیقه ۶۰ درصد از باتری شارژ می شود. طبق بررسی های انجام شده برای شارژ کامل دستگاه نیاز به زمانی حدود ۲ ساعت است. حجم باتری زنبوک ۳ فاصله‌ی تفاوت چندانی با مک‌بوک ۱۲ اینچی با باتری ۴۱.۴ وات ساعتی ندارد. البته مک‌بوک به لطف پردازنده‌ی بسیار کم‌مصرف و البته ضعیف‌تر خود ۲ ساعت عمر باتری بیشتری به ارمغان می‌آورد.

در آزمایش پخش فیلم استاندارد، یک فیلم را آنقدر تکرار می کنیم تا شارژ دستگاه از صفر به صد برسد. در این آزمایش که در حین اجرای آن تمام اتصالات مثل وای‌فای خاموش بوده و نور صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود ، زنبوک ۳ توانست ۴۹۰ دقیقه یا ۸ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام بیاورد. این رکورد در حالی ثبت شد که نور صفحه نمایش در میانه قرار داشت و در صورتی که روی پایین تر از آن قرار داده شود قطعا رکورد بهتری را ثبت می کند. این نتیجه برای یک اولترابوک در حد زنبوک ۳ نتیجه قابل قبول و خوبی است.

سیستم عامل و نرم افزار در ZenBook 3

اولترابوک ایسوس زن‌بوک ۳ به طور پیش‌فرض از سیستم عامل ویندوز ۱۰ بهره می‌برد. این سیستم عامل در کنار حافظه‌ی SSD و پردازنده‌ی توانمند، عملکرد بسیار روان و دلنشینی دارد. ترک‌پد خوب زن‌بوک نیز به ارتقای تجربه‌ی کاری کمک شایانی می‌کند و می‌‌تواند به راحتی از ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ لذت ببرید. برای اینکه بتوانید از تمامی امکانات این لپ تاپ جذاب در کنار ویندوز ۱۰ لذت ببرید، پیشنهاد می کند که سیستم عامل خود را به آخرین ورژن ارتقا دهید.

عملکرد اولترابوک ZenBook 3

اولترابوک‌ها از توانایی پردازشی بالایی در قیاس با نمونه‌های گیمینگ برخوردار نیستند و از سری پردازنده‌های کم‌مصرف U‌ اینتل بهره می‌برند. این پردازنده‌ها با انرژی مصرفی بسیار اندک و دمای کاری پایین، در سال‌های اخیر افزایش توان خوبی را تجربه کرده‌اند و اکنون به راحتی از پس تمامی کار‌های روزمره برمی‌آیند.

ایسوس زنبوک ۳ از آخرین نسل پردازنده‌های Core i شرکت اینتل بهره می‌برد. امکان انتخاب بین پردازنده‌های i5 و i7 از نسل ششم و سری اسکای‌لیک اینتل وجود دارد. نمونه‌ی در دسترس زومیت از پردزانده‌ی Core i5-6200U بهره می‌برد که دو هسته پردازشی همراه با دو هسته مجازی آن با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز و ۳ مگابایت حافظه‌ی کش L3، مدیریت عملکرد و بازده دستگاه را به دوش می‌کشند. در حداکثر شرایط کاری، پردازنده این دستگاه به فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز می‌رسد. این میزان قدرت پردازنده تعبیه شده در لپ‌تاپ ایسوس علاوه بر اجرای تمامی کار‌های روزانه و عادی، توانایی اجرای نرم‌افزارهای نیمه سنگین و بازی‌های قدیمی را نیز دارد. پردازنده این نوت‌بوک با گرافیک HD 520 اینتل مجتمع شده است. این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل در سری پردازنده‌های اسکای‌لیک به کار رفته و توانایی بسیار بالایی دارد. اگر از لپ‌تاپ خود تنها در کاربری‌های معمولی استفاده می‌کنید، نیازی به پردازنده‌های گرافیکی مجزا نخواهید داشت، زیرا نمونه‌ی مجتمع اینتل حتی توانایی پخش انواع و اقسام ویدیو‌های ۴K را نیز دارد.

نتیجه گیری

زنبوک ۳ یکی از پیشگامان اولترابوک های سبک و قابل حمل است و به عنوان یکی از بهترین ها و سبک ترین ها وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده دارد. بدنه با کیفت و کوچک ، وزن اندک ،نمایشگر عالی ، و ترک پد های عای ، در این رده از اولترابوک ها ، یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است. همچنین زنبوک ۳، با تجهیز به پردازنده‌ی قدرتمند سری Core i اینتل، توان پردازشی بالاتری نسبت به رقبای خود که عموما به پردازنده‌ی سری Core m مجهز هستند، در اختیار کاربران قرار می‌دهد‌.

دانستنیها, لپ تاپ, مقالات

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.