دلایل خرابی هارد دیسک و هارد اکسترنال

۱۳۹۵-۰۳-۱۶

دلایل خرابی هارد دیسک و هارد اکسترنال

هارد دیسک ها یا همان دیسک های سخت دیر یا زود خواهند مرد ، اما این بدان معنا نیست که همه آنها به یک شکل از بین می روند. هم اکنون بازه عمر هارد دیسک ها در جهان ۶ سال است و بطور میانگین ۵۰ درصد هارد دیسک ها به این طول عمر خواهند رسید. در برخی موارد یک مرگ زودرس برای هارد دیسک اتفاق می افتد که سابقه کمپانی تولید کننده را نیز خدشه دار خواهد کرد ، اما همیشه اینطور نیست و در اغلب موارد هارد دیسک ها بر اثر عدم نگهداری دقیق صاحبان شان از بین می روند.
هارد دیسک ها عمدتا دور از کامپیوتر ها نگهداری می شوند و واقعا نیاز به مراقبت دارند. بیائید نگاهی به خرابی های شایع هارد دیسک ها و راههایی که می توان از آنها مراقبت کرد بیاندازیم. قطعا علاقه ندارید تا درگیر بازیابی اطلاعات هارد دیسک مرده شوید؟

دلیل ۱ : خرابی فیزیکی هارد دیسک

خرابی هارد بر اثر ضربه
سریعترین راه برای خراب کردن هارد دیسک و بلا استفاده کردن آن ، آسیب فیزیکی یعنی ضربه خوردن و یا تکان دادن هارد است که کمابیش همه ما از آن آگاهیم ، هارد ها آسیب پذیرتر از آن هستند که ما انتظار داریم. شاید بخاطر نام آنهاست!!! دیسک سخت!!!
در داخل هاردها چندین قطعه ظریف و متحرک هستند که اگر هارد در حال چرخیدن باشد و به آن شوک یا ضربه ای وارد شود احتمال اینکه هارد با مشکل جدی مواجه شود بسیار است.

راهکار : اگر هارد ضربه خورد چکار کنیم؟

برای امنیت بیشتر اطلاعات روی هارد دیسک ، اگر هارد ضربه خورد آنرا از کامپیوتر جدا نکنیم چون ممکن است آسیب بیشتری بر اثر شوک الکترونیکی ، ضربه و یا فشار غیر عادی به دیسک وارد کنیم. پس بهتر است با کارشناسان مراکز تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات لاژورد تماس حاصل و از ایشان مشاوره بگیریم.
هرگز! هرگز! هرگز! درپوش بالای هارد دیسک را باز نکنید!
البته اینها را نگفتم تا بترسید و فکر کنید دارید بر روی پوست تخم مرغ راه می روید و بهتر است که در مورد سخت افزاری که می تواند در بیشتر اوقات اطلاعات حیاتی ما را در خود ذخیره کند ، کمی با احتیاط تر عمل کنیم و استفاده محتاطانه از آن را تمرین کنیم.

 

دلیل ۲ : حرارت بیش از حد هارد

خرابی هارد بر اثر داغ کردن
مانند بسیاری دیگر از سخت افزارهای کامپیوتر ، هارد دیسک نیز برای کار در شرایط حرارتی خاصی طراحی شده. این بازه حرارتی بسته به نوع و مدل هارد متفاوت است ، اما بهتر است همیشه در بازه مناسب با آن کار کنیم.

راهکار : اگر هارد بیش از حد داغ شد چکار کنیم؟

قبل از هر کاری کامپیوتر را خاموش کنید و درب کیس را باز کنید و روی هارد دیسک را از گرد و غبار پاک کنید. می توانید از اسپری های هوای فشرده برای این منظور استفاده نمائید ( اگر دمنده در اختیار ندارید ). بعد از آن از کارکرد درست فن ها اطمینان حاصل کنید. آنها بایستی جریان هوا را از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج کنند و تولید چرخه تهویه نمایند.
لپ تاپ ها در این مورد اوضاع وخیمتری دارند. ذرات کوچک گرد و غبار سریعتر در آنها تجمع می کند و تمیز کردن را ضروری تر می کنند. همیشه مطمئن شوید که لپ تاپ را بر روی سطح صاف و سخت قرار دهیم تا گردش هوا در آن بهتر شکل بپذیرد.

دلیل ۳ : تکه تکه شدن فایلها File Fragmentation

خرابی هارد بر اثر Fragmentation
تکه تکه شدن فایلها به تنهایی عامل آسیب هارد نیست. اما باعث آن می شود تا هارد دیسک سختتر کار کند و پیدا کردن تکه های یک فایل خاص از سطح دیسک مشکل می شود همانطور که برداشتن لیوان سالم از روی میز بسیار راحتتر از جمع کردن تکه های شکسته لیوان از روی زمین است!

راهکار : با فایلهای تکه تکه شده و نامنظم چکار کنیم؟

راه حل آن بسیار کوتاه و ساده است : مرتب کردن یا defragmentation. با وجود اینکه Fragmentation در پارتیشن های NTFS در مقایسه با FAT32 بسیار کمتر شده ، اما هنوز بعنوان بخشی از عملیات نگهداری کامپیوترها می باشد. برای آموزش defragmentation به زودی مطلب مفیدی را ارائه خواهیم داد.

دلیل ۴ : روشن و خاموش شدن مکرر

خرابی هارد بر اثر خاموش و روشن شدن مکرر
عمده فعالیت های درایو هارد دیسک بوت شدن و خاموش شدن سیستم است. بطور مشخص ، شروع و خاتمه چرخش یا روشن و خاموش شدن مکرر هارد دیسک از دلایل عمده افزایش استهلاک هارد است.

راهکار : با این مشکل چکار کنیم؟

در اینجا بایستی با احتیاط رفتار کنیم و از آنجا که نمی خواهیم برای همیشه هارد دیسک را روشن نگاه داریم ، بهتر است که تعداد دفعات خاموش و روشن کردن هارد دیسک را در طول روز کاهش بدهیم.
راهنمای عملی ما چیست؟ بعنوان یک قاعده کلی اگر قرار شد برای بیشتر از یک روز کامپیوتر را رها کنیم ، آنرا Shut Down کنیم. اگر قرار شد برای چند ساعت از کامپیوتر دور بمانیم ، بهتر است کامپیوتر را در وضعیت آماده بکار Standby و یا وضعیت خواب موقت Sleep یا Hibernation قرار دهیم.

دلیل ۵ : نوسان جریان

خرابی هارد بر اثر نوسان جریان
الکتریسیته همیشه پایدار نیست. زمانهایی هست که ولتاژ بالای خط میانگین می رود و گاهی اوقات ممکن است در حد نانو ثانیه باشد. نکته بد این اتفاق اینست که باعث آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی می شود که از جمله آنها قطعات کامپیوتر و هارد درایو نیز می باشد.

راهکار : با نوسان جریان چکار کنیم؟

از یک محافظ برق استفاده کنید! این وسیله جذاب از نوسان جریان و آسیب آن بر روی وسایل الکترونیکی ما جلوگیری می کند. حتما می خواهید بدانید که آیا همه محافظ برق ها خطا ناپذیر هستند؟ البته که نه! بسته به نوعی که شما می خرید ، تجهیزات شما را در برابر میزان مشخص شده ای از نوسان حفاظت می کند. پس ایده ی خوبی است که مقداری برای محافظت از کامپیوترتان سرمایه گذاری کنید.

گفتار پایانی

این موارد ، احتمالات ممکن برای خراب شدن زودتر از موعد هارد شما هستند اما بخاطر داشته باشید که ممکن است با اینکه به خوبی از هارد دیسک مراقبت می کنید ، هارد شما خراب شود. بنابراین ما در مورد احتمالات در اینجا صحبت کردیم. اگر شما به خوبی موارد فوق را بکار ببندید ، هارد شما عمر بیشتری کرده و کمتر شما را دچار سردرد خواهد کرد.

دلایل خرابی هارد دیسک و هارد اکسترنال
ارسال
امتیاز کاربران ۵ (۲ نظر)
دانستنیها, مقالات, هارد فلش رم
تعداد 14 نظر
  1. سلام.من وقتی لبتاپ م رو روشن می کنم اینو می نویسهno bootable device

  2. سلام من هارد اکسترنال وسترن دیجیتال دارم و همیشه از یو اس بی جلو استفاده میکردم الان چند روزیه میزنم به کامپیوتر چراغش بعد از چند ثانیه خاموش میشه و اطلاعاتش هم اصلا نشون نمیده مشکل چیه؟ایا میشه اطلاعاتش رو برگردوند؟

  3. سلام
    اکسترنال هارد سیگیت مدل اولتر اسلیم دارم که با گوشی اندروید ازش استفاده میکنم. از اخرین استفاده ای که ازش کردم بعد از اتصال ظرفیت رو صفر نشون میده و دسترسی به اطلاعاتم ندارم ممنون میشم راهنماییم بفرمایین.مشکل از کجاست و برای برطرف شدنش باید چکار کنم ؟؟

    • با درود
      هارد دیسک های اکسترنال پرتابل برای درست کار کردن نیاز به شدت جریان حدود ۱ آمپر دارند که این جریان به درستی توسط پورت USB گوشی ها قابل تامین نیست و همین موضوع به هارد دیسک آسیب وارد می کند
      برای بررسی ایراد بوجود آمده بهتر است هارد را به مرکز تعمیرات هارد لاژورد و یا مراکز تخصصی در نزدیکی خود ارسال کنید چون نیاز به تجهیزات تخصصی تعمیرات هارد هست

  4. سلام آقا.من وقتی کامپیوترمو روشن میکنم،کامپیوتر پسورد داره به اون مرحله نمیرسه یعنی کلا بالا نمیاد.ممکن هارد سوخته باشه.لطفا سریع راهنمایی کنید.با تشکر.

  5. لب تاپ من امروز این پیغام را داد reboot and select proper boot device or insert media
    مشکل چی هست؟
    بعد از چند بار خاموش و روشن کردن لب تاپ کار میکنه

  6. با سلام و خسته نباشید،کامپیوترم روشن بود پام خورد به کیس،ضربه زیاد شدید نبود،آیا مشکلی برای هارد پیش میاد با همچین ضربه های کوچیکی؟در کل باید شدت ضربات به هارد چقدر باشه تا آسیب ببینه؟

    • با درود و سپاس از شما
      شما مبنا را بر این بگذارید که هارد دیسک اصلا نباید ضربه بخورد و اگر هم ضربه ای خورد و مشکلی پیش نیامد ، حتما برای جلوگیری از احتمال خطر حتما یک نسخه بکاپ از اطلاعات مهم خود بگیرید.
      در حال حاضر اگر هارد مشکلی دارد ، شرح دهید تا شما را راهنمایی کنم.

  7. سلام
    ضمن خسته نباشی وارزوی موفقیت برای کلیه همکاران شرکت
    هارد اکسترال wd افتاده وحالا موقع استفاده یک صدای از داخل هارد می آید و اطلاعاتش غیر قابل استفاده است ایا امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد
    با تشکر

    • با درود و سپاس از شما
      افتادن هارد دیسک معمولا باعث خرابی مدیا شامل پلتر ، هد و اجزاء مربوطه می شود که معمولا هارد در این شرایط ارزش تعمیر ندارد و تنها در صورتیکه اطلاعات هارد دیسک نیاز به بازیابی داشته باشند می توان برای جراحی هارد دیسک اقدامات لازم را انجام داد.

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.