۱۲ راهکار استفاده صحیح از هارد اکسترنال و افزایش عمر هارد اکسترنال

۱۳۹۷-۰۳-۲۲

۱۲ راهکار استفاده صحیح از هارد اکسترنال و افزایش عمر هارد اکسترنال

روشهای افزایش عمر و حفاظت از هارد اکسترنال

با توجه با پیشرفت دنیای تکنولوژی و نیاز روز افزون به ذخیره اطلاعات ، استفاده از هارد اکسترنال در حال افزایش می باشد .
هارد دیسک اکسترنال به دلیل قابل حمل بودن و در دسترس بودن در همه جا ، طرفداران زیادی دارد ؛ اما همین قابل حمل بودن هارد دیسک اکسترنال و جابجایی مداوم آن ، باعث می شود هد هارد دیسک و قطعات داخلی آن بسیار سریع تر از هارد دیسک های اینترنال مستهلک شده و دچار خرابی گردد .
در این خرابی ها ، مهمتر از خود هارد اکسترنال ، اطلاعات روی آن است ، که در برخی موارد بک آپ اطلاعات دیگر است و اهمیت بالایی دارد؛ برای اینکه دچار مشکلات غیر قابل جبران نشوید در این مطلب قصد داریم تا چندین نکته اساسی را در مورد راهکارهای استفاده صحیح از هارد اکسترنال را به آگاهی شما برسانیم تا با اطمینان و آرامش خاطر از آنها استفاده نمایید .

 

۱- به شعارهای تبلیغاتی فروش هاردهای اکسترنال دلگرم نباشید!

هارد ضد ضربه ، ضد آب و ضد گرد و غبار
هارد ، یک وسیله الکترونیکی و مکانیکی بسیار حساس می باشد و هر لحظه ممکن است دچار مشکل شود . از اطلاعات خود بر روی حداقل ۲ هارد دیسک بک آپ تهیه نمایید . هرچند که ریکاوری اطلاعات هارد دیسک توسط مرکز بازیابی اطلاعات لاژورد و دیگر مراکز تخصصی مقدور است اما بهتر است که ریسک از دست رفتن اطلاعات را پائین بیاورید.

هارد دیسک های اصطلاحا ضدضربه ، تنها به دلیل استفاده از قاب با محافظ لاستیکی باعث کم شدن شدت ضربه می شوند و بعبارتی در برابر ضربه و پرتاب مقاومترند ولی ضد ضربه نیستند.


۲- بهتر است قبل از اینکه دستگاه یا کامپیوتر خود را روشن نمایید هارد اکسترنال را به آن وصل نمایید

زیرا هنگامی که هارد دیسک را به دستگاه برقی یا الکترونیکی روشن وصل می نمایید ، برق به سرعت وارد دستگاه میشود . این ورود ناگهانی برق ممکن است باعث وارد شدن شوک الکترواستاتیک به هارد اکسترنال گردد و به مرور زمان ، باعث بروز مشکلات در هارد دیسک اکسترنال می گردد .


۳- هنگامی که هارد اکسترنال را به دستگاه یا کامپیوتر وصل می نمایید ، از حرکت دادن و جابجایی آن جدا خودداری کنید

اجزای داخلی هارد دیسک ، بسیار ظریف هستند و با فاصله بسیار کمی از یکدیگر در حال کارکردن هستند . این حرکت های ناگهانی ممکن است باعث برخورد هد به پلتر و آسیب جدی به هارد دیسک شده و امنیت اطلاعات شما را بر روی آن به خطر بیاندازد. همچنین هنگامی که هارددیسک اکسترنال خود را از کامپیوتر ، لپ تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی جدا می نمایید حتما دقت کنید که پس از توقف کامل هد هارد دیسک ، آن را جا به جا کنید .


۴- در هارددیسک های اکسترنال ۲.۵ اینچی ، که اکثرا با USB کار می کنند ، مشکل عمده این است که ولتاژ مناسب برای کارکرد به هارد دیسک نمی رسد

قبل از اتصال هارد دیسک اکسترنال ، مطمئن شوید که یو اس بی های دستگاه سالم هستند و در تا حد امکان از پورت های جلوی کیس کامپیوتر و کانکتور هایی که مستهلک هستند برای هارد استفاده نکنید .


۵- اکثر آسیب های وارده به هارد دیسک زمانی رخ می دهد که هارد دیسک در حال اتصال به دستگاه است

بهترین روش اینست که ابتدا جای هارد را بر روی میز و یا روی کیس ثابت کرده و سپس کابل آنرا به پورت USB متصل نمائید.


۶- از کابلهای متفرقه و ناسالم برای اتصال هارد اکسترنال استفاده نکنید

کابل USB خرابکابلهای متفرقه و بلند به دلیل جنس نامرغوب ، ولتاژ کافی به هارد دیسک نمی رسانند و باعث خرابی هارد اکسترنال می گردند .


۷- برای نگهداری از هارد اکسترنال ، از کیف های ضد ضربه و مقاومتری استفاده کنید

نگهداری صحیح هارد اکسترنال یکی از عواملی است که باعث افزایش عمر هارد اکسترنال و محافظت از اطلاعات شما می شود . حتی با رعایت تمامی این موارد به یاد داشتن این نکته ضرروی است که هارد اکسترنال برای نسخه بک آپ قابل اطمینان نیست . همواره حداقل ۲ نسخه کپی از اطلاعات مهم خود داشته باشید .


۸- هارد دیسک را از موبایل و سیگنالهای موثر مغناطیسی دور نگه دارید

همانطور که می دانید اطلاعات بر روی پلتر هارد درایوها بصورت مغناطیسی ذخیره می شوند و قرار گرفتن در میدان موثر مغناطیسی می تواند باعث آسیب رساندن به اطلاعات هارد دیسک شود.


۹- دقت کنید تا هارد اکسترنال در زمان استفاده ، تهویه مناسبی داشته باشد

هارد اکسترنال به دلیل اینکه از اجزاء مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده است ، در زمان کارکرد و با ایجاد چرخش با سرعت حداقل ۵۴۰۰ دور در دقیقه تولید حرارت می کند و اگر هارد درایو در فضای بسته و بدون تهویه مثل کیف هارد یا در جای گرم باشد ، موجب آسیب دیدن قطعات داخلی و آسیب هد و پلتر و یا چیپ کنترلر برد هارد می شود. بهتر است آنرا در جایی قرار دهید که تهویه هوای مناسبتری داشته باشد.


۱۰- هارد اکسترنال را دور از مایعات نگه دارید

حتی اگر از هاردهای اکسترنال ضد آب استفاده می کنید بایستی در زمان اتصال به کامپیوتر پورت آنرا از طریق کابل USB به کامپیوتر و یا لپ تاپ وصل کنید ، حال اگر مایعات بسیار کمی وارد این قسمت بشود می تواند با ایجاد اتصال کوتاه در پایه های پورت ، موجب آسیب به هارد اکسترنال و همچنین دستگاهی که هارد به آن متصل است بشود.


۱۱- قبل از جدا کردن هارد آنرا Safely Remove و یا Eject کنید

در کامپیوتر و یا لپ تاپ زمانیکه قصد جدا کردن هارد اکسترنال را دارید ، حتما قبل از جدا نمودن کابل ، هارد را Safely Remove و یا Eject کنید و پس از حدود ۱۰ ثانیه هارد را از سیستم جدا نمائید.


۱۲- هارد اکسترنال را بصورت ایستاده ، استفاده نکنید

هارد اکسترنال ایستادهبرخی از مدلهای هارد اکسترنال برای زیبائی بیشتر از طراحا های ایستاده استفاده می کنند که استفاده ایستاده از آنها می تواند خطر افتادن به پهلو را برای آنها به دنبال داشته باشد که این اتفاق آسیب های غیر قابل جبرانی به هارد خواهد زد.

استفاده صحیح از هارد اکسترنال و افزایش عمر هارد اکسترنال
ارسال
امتیاز کاربران ۴.۴۳ (۷ نظر)
دانستنیها, مقالات, هارد فلش رم , , ,
تعداد 10 نظر
  1. سلام روز بخیر
    من حدودا برای ۲۰ ترابایت داده یا بیشتر نیاز به تهیه هارد دارم.
    شما چه هاردی رو به من پیشنهاد میدید، و برای داشتن بک اپ مطمئن چه راهکاری می تونید به من پیشنهاد بدید؟
    متاسفانه Adata ظرفیت های پایینی دارند با توجه به اینکه کیفیت نسبتا بهتری نسبت به هارد های دیگه دارند، آیا چند هارد رو برای ذخیره یا یک هارد با ظرفیت بالا رو برای بک اپ پیشنهاد میدید؟
    اگر شماره تماسی برای مشاوره می تونید در اختیارم بگذارید بی نهایت ممنون میشم

    • درود بر شما
      برای ظرفیت های بالا می تونید از هارد های NAS استفاده کنید البته قیمت بالاتری نسبت به هارد های اکسترنال دارند ولی از لحاظ امنیت و بکاپ گیری هارد های مطمئنتری هستند
      در خصوص پرسش دوم شما نیز هر چه ظرفیت ها کمتر باشد احتمال آسیب اطلاعات کمتر می شود ولی اگر در کنار این ۲۰ ترابایت ، فضای مجزا برای بکاپ دارید می تونید از هاردهای با بیشترین ظرفیت نیز استفاده کنید.

  2. سلام برای خرید هارد ۴ترابایت کدوم برند بهتره ؟
    مدل اکسترنال مناسب تر و با کیفیت تره یا مدل اداپتور و رومیزی ؟

  3. سلام. وقت شما بخیر. استفاده مداوم از هارد اکسترنال مشکلی براش ایجاد میکنه؟ منظورم این هست که هارد اکسترنال بیشتر جهت ذخیره اطلاعات هست؟ یا میتونیم مثلا هر روز ازش استفاده کنیم و اطلاعاتی رو روش ببینیم یا ذخیره کنیم؟

    • درود بر شما
      اصولا هارد برای استفاده هست ولی چون وسیله استهلاک پذیری است و در معرض تکان و ضربه قرار می گیرد پیشنهاد می کنم در مواقعی که به آن نیاز ندارید از سیستم جدا نمائید و در زمان نیاز آنرا متصل کنید (البته برای عدم استفاده طولانی مدت آنرا از سیستم جدا نمائید)
      ضمنا اگر از هارد برای دیدن فیلم استفاده می کنید ، حتما اطلاعات مهم آنرا در جایی دیگر بکاپ بگیرید و یا بر روی هارد دیگری نگهداری نمائید.
      اگر در مورد روشهای بکاپ گیری اطلاعاتی نیاز دارید می توانید در این لینک مشاهده بفرمائید

  4. سلام.من یه هارد سیلیکون پارو ارمور آ۸۰ دارم.با این که ضد ضربه است ایا بازهم استفاده از کیف لازم است؟

  5. سلام
    ایا مشکلی برای هارد پیش نمیاد که همیشه وصل باشه یعنی هیچ وقت جداش نکیم یا باید هر قطع و وصلش کرد؟
    ممنون

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.