مصرف سیگار باعث جهش در DNA می شود!

۱۳۹۵-۰۸-۲۵

مصرف سیگار باعث جهش در DNA می شود!


سیگار و رابطه پنهانش با جهش DNA

سیگار باعث جهش DNA می شود! تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف هر ۵۰ نخ سیگار باعث تغییر ژنتیکی سلولها می شود.

بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده است که مصرف هر ۵۰ عدد سیگار باعث جهش سلولی یک سلول ریه می شود. افرادی که در طول سال و هر روز حدود یک بسته‌ی ۲۰ تایی سیگار می‌کشند حدود ۱۵۰ جهش در هر سلول‌ ریه، ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در هر سلول‌ حلق و ۱۸ جهش در هر سلول مثانه و ۶ جهش در هر سلول کبدی خود ایجاد می‌کنند.

این تحقیقات نشان می دهد که این جهش سلولی ، با ۲۷ نوع سرطان شناخته شده در ارتباط است و برای اولین بار، محققان تواستند میزان تخریب ملکولی سیگار کشیدن را تخمین بزنند. آقای لودمیر الکساندروف در لابراتور تحقیقاتی در نیومکزیکو به همراه همکارانش موفق شده‌اند DNA یک تومور را با بررسی ۲۵۰۰ فرد سیگاری و ۱۰۰۰ فرد غیر سیگاری محاسبه کنند. بررسی مذکور به آن‌ها این امکان را داده تا بتوانند با مقایسه‌ی نتایج، به تعداد جهش‌های شکل‌گرفته مرتبط با مصرف دخانیات برسند. به‌صورت تئوری هر جهش دی‌ان‌ای می‌تواند پتانسیل لازم برای فعال‌سازی تصاعدی تخریب سلول‌ها را فراهم کند و درنهایت این تغییرات منجر به سرطان خواهد شد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی از افراد با اینکه سالها سیگار می کشند، اما هرگز به سرطان دچار نمی شوند و این شاید شما را در ارتباط این قضیه به شک وادارد. اما آنچه می توان حدس زد این است که این قضیه بیشتر به شانس فرد بستگی دارد . هرچند هنوز به صورت دقیق معلوم نیست که کشیدن یک سیگار و جهش ژنتیکی ایجاد شده توسط آن چه میزان احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، اما تحقیقات گروه الکساندروف همچنان ادامه دارد.

برخی از افراد معتقدند که ترک سیگار کمکی به آنها نخواهد کرد چرا که سیگار اثرات مخرب خود را در بدن آنها ایجاد کرده است؛ حال اینکه اگر این افراد در میان سالی اقدام به ترک سیگار نمایند، تا حد زیادی می توانند از ریسک مرگهای زودرس و مرتبط با مصرف سیگار جلوگیری کنند.

اخبار, دانستنیها

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.