از SSD چه می دانید ؟ – آشنایی با هارد SSD

۱۳۹۲-۱۱-۱۲

از SSD چه می دانید ؟ – آشنایی با هارد SSD

آشنایی با هارد SSD و شناخت تفاوت های آن با HDD

SSD دسته بندی از هارد دیسک است که از هارد های HDD که در بازار رایج هستند سریعتر است . اگر بخواهیم از تفاوت های هارد های SSD و HDD بگوییم مهترین تفاوت آنها این است که HDD، هارد دیسک الکترومکانیکی است و SSD یک هارد الکترونیکی !
هارد دیسک ( HDD ) دارای صفحات مغناطیسی است که دور محور خود می چرخند و اطلاعات بر روی آنها ذخیره می شوند . در SSD ، اطلاعات بر روی میکروچیپ ها ذخیره می شوند و بلا فاصله شروع به خواندن و نوشتن می کنند . زیرا مانند HDD ها نیاز ندارند که به سکتوری که اطلاعات از آن جا تمام شده است بروند .
در هارد دیسک های SSD ، سه قسمت اصلی وجود دارد :

• کنترلر

این قسمت وظیفه برقراری ارتباط بین حافظه داخل هارد SSD و کامپیوتر میزبان را دارد . این قسمت ، وظیفه کشف خطا و تصحیح آن را نیز بر عهده دارد . کمپانی های اینتل ، میکرون و سندفورس از تکنولوژی مخصوص خود استفاده کرده و دارای سرعت بیشتری نیز هستند .

• بافر یا کش

 معمولا SSD مانند هارد دیسک معمولی از یک حافظه کوچک DRAM به عنوان Cache استفاده میکند.

• حافظه

بسیاری از کمپانی های تولید کننده هارددیسک های SSD ، از Non-Volatile NAND Flash Memory در ساختار SSD خود استفاده می کنند ؛ زیرا از DRAM ها ارزان تر بوده و بدون منبع تغذیه اطلاعات را نگهداری می کنند .

مزایای SSD :

این هارد ها بلافاصله اقدام به خواندن و نوشتن میکنند و مانند هارد دیسک ها ، نیاز به زمان برای چرخش دیسک ندارند . برای دسترسی به هارد نیاز به زمانی کمتر از ثانیه است . اطلاعات بر روی این هارد ها زودتر لود شده و سیستم عامل سریعتر بوت می شود . این هارد ها ، برخلاف سایر هارددیسک ها ، کند نمیشوند و نیاز به دیفرگ شدن ندارند . SSD به دلیل اینکه قطعه متحرک ندارد ، کمتر در معرض خرابی در اثر سقوط و ضربه قرار میگیرند . زیرا قطعه متحرک ندارند . میدان های قوی می توانند به اطلاعات هارد دیسک صدمه بزند اما این خطر برای هارد های SSD وجود ندارد . مصرف برقشان از هارددیسک ها ۳ تا ۴ برابر کمتر است و ۳ برابر کمتر گرما تولید می کنند .

معایب SSD :

اغلب SSD ها با این مشکل رو برو هستند که قابلیت رمزنگاری ندارند . در صورتی که نیاز مبرم به رمزنگاری امن اطلاعات دارید، حتما SSD با قابلیت Secure Erase خریداری کنید. از معایب دیگر آن نیز قیمت گران بودن آن است .

مقایسه های HDD و SSD :

سالها ، هارددیسک ها تنها حافظه های حجیم قابل خواندن بودند اما با ورود SSD به بازار ، نقش هارد دیسک های معمولی کم رنگتر شده است . تنها مزیت آنها نسبت به SSD ، قیمت مناسب آنهاست .
اینکه برای مصارف شما SSD مناسب است یا هارد دیسک های معمولی ، بسته به کارکرد آنها برای شما تعیین می شود . اگر نیاز به سرعت بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات دارید ، SSD گزینه مناسب تری برای شماست . اما اگر نیاز به ظرفیت بالا و قیمت کم دارید هارددیسک ها گزینه های بهتری هستند .

مقالات, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.