۴ روش برای پاک کردن کامل اطلاعات هارددیسک

۱۳۹۵-۰۸-۰۳

۴ روش برای پاک کردن کامل اطلاعات هارددیسک


پاک کردن کامل اطلاعات هارد HDD بدون بازگشت

در صورتی که می خواهید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را بفروشید یا آنها را دور بیندازید، بهتر است اطلاعات آنها را به صورت کامل پاک کنید تا در صورتی که به دست کسان دیگری افتاد، اطلاعات آنها قابل ریکاوری نباشد؛ بهتر است بدانید که با پاک کردن اطلاعات از روی هارددیسک یا فرمت کردن هارددیسک ، اطلاعات آنها از بین نمی روند و همچنان قابل ریکاوری خواهند بود.

هنگامی که هارددیسک خود را فرمت می کنید، به سادگی پارتیشن های قدیمی و اطلاعات ذخیره شده بر روی هارددیسک از روی آن پاک می شوند. به همین دلیل نیز سیستم عامل دیگر قادر به خواندن آنها نخواهد بود . اما این به این معنی نیست که از روی درایور سخت هارد شما نیز از بین رفته اند! آنها همانجا ، به ساکتی جا خوش کرده اند.


آیا لازم است که اطلاعات خود را پاک کنیم؟

ما به عنوان کاربران کامپیوتر ، مسئول برقراری امنیت اطلاعات خود هستیم. همانطور که شما هیچ وقت پسورد کامپیوتر خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهید، اطلاعات خود را نیز نباید در اختیار دیگران انجام دهید. زیرا دیگران تضمینی در حفظ اطلاعات ما ندارند و این خود ما هستیم که باید از اطلاعات و مواد شخصی خود محافظت کنیم.

هر زمان که قصد فروش HDD یا دستگاهی را داشتید که روی آنها از هارددیسک استفاده شده بود، به پاکسازی امن اصلاعات روی آن بسیار اهمیت بدهید. ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه اطلاعات خود را از به صورت امن روی هارددیسک خود پاک نمایید.


  • شکستن هارد و از بین بردن سخت افزار هارددیسک

اولین کار و ساده ترین کار ممکن این است که خود هارد را از روی دستگاه جدا کرده و از بین ببرید. به کمک یک چک کش روی هارددیسک خود بزنید و مطمعن شوید که دیگر قال استفاده نخواهد بود.

هنگامی که بر روی هارددیسک ضربه می زنید ، در صورت امکان از عینک ایمنی برا جلوگیری از برخورد قطعات پرتاب شده از آن استفاده نمایید. مطمعن شوید که پلاتر های هارددیسک و همچنین هد هارد مذکور، از بین رفته اند.

به دلیل اینکه هارد یک قطعه نسبتا ارزان قیمت است ، در صورتی که هارد اصلی را از بین بردید ، با مبلغ کمی می توانید یک هارد جدید را جایگزین کنید.


  • از بین بردن کامل اطلاعات هارد به روش سخت افزاری

در صورتی که به روش های نرم افزاری برای از بین بردن اطلاعات نیازی ندارید، می توانید از راهکارهای سخت افزاری برای این موضوع استفاده کنید. دستگاه های پاک کننده هارددیسک به راحتی و بدون نیاز به کار خاصی اطلاعات بر روی هارد را پاک می کنند . اما بهتر است بدانید که این دستگاه ها ارزان نیستند و حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارند. در صورتی که با هارد های بسیاری سر و کار دارید و ممکن است نیاز داشته باشید به صورت مداوم اطلاعات روی هارد را ازبین ببرید این دستگاه، برای شما بسیار مفید خواهد بود.

دستگاه هایی مانند Startech Drive Erase یا WiebeTech Drive eRazer Ultra عملکرد فوق العاده ای در این زمینه دارند و به سادگی فرایند پاکسازی را انجام می دهند. کافیست هارد خود را در این دستگاهها قرار دهید و یک دکمه را فشار دهید تا اطلاعات خود به خود پاک شوند.

همچنین، این دستگاه ها به شما رسید می دهند و شما می توانید به مالک جدید به اثبات برسانید که اطلاعات به صورت ایمن پاک شده اند.

پاک کردن کامل اطلاعات هارد HDD


  • روش نرم افزاری DBAN

DBAN یا همان Darik’s Boot And Nuke ، یک ابزار رایگان بوت است که همگان می شناسند و اجازه می دهد تا کل اطلاعات هارددیسک را از بین ببرید.

dban

در اصل DBAN یک خط فرمان ساده است که با ایجاد یک توالی تصادفی تمام داده های روی هارد شما را جایگزین می کند. بر اثر این جایگزینی، اطلاعات قدیمی روی هارد دیسک کاملا نابود می شود و بازیابی آن تقریبا غیر ممکن می شود.

استفاده از DBAN، راه های مختلفی دارد؛ ساده ترین ورش استفاده از آن autonake است.

روش استفاده از DBAN

DBAN ISO را از سایت http://dban.org دانلود نمایید و سپس یک  bootable USB stick ایجاد نمایید. با استفاده از DBAN USB‌ ، کلمه ی autonuke را جلوی خط فرمان تایپ نمایید و Enter را بزنید. پس از انجام این کار ف DBAN به صورت خود کار شروع به پاک کردن اطلاعات می کند و با استفاده از حروف عجیب و غریب در سه مرحله اطلاعات درایو شما بازنویسی خواهند شد.  این فرآیند می‌تواند بسته به اندازه‌ی هارد ساعت‌ها وقت بگیرد. پس بهتر است که به مدت یک شب سیستم را به حال خود رها کنید.

dban1


  • رمز گذاری بر روی هارددیسک

رمز گذاری بر روی هارد ، راه معمولی برای از بین بردن اطلاعات هارددیسک نیست. اما می توانید از خوانده نشدن خود اطمینان داشته باشید.

در اثر رمزگذاری بر روی هارددیسک، تمام اطلاعا آن درگیر فرایند پیچیده ریاضی می شوند و دیگر قابل خواندن نخواهند بود. همین غیر قابل خواند شدن اطلاعات باعث می شود که دیگران نتوانند اطلاعات روی آن را ببینند. پس از رمزگذاری بر روی آن ، می توانید آن را فرمت کنید و با خیال راحت آن را بفروشید یا بیرون بیندازید.


 

آموزش, امنیت, دانستنیها, مقالات, نرم افزار, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.