راهنمای خرید هارد اکسترنال مناسب

۱۳۹۵-۰۷-۱۰

راهنمای خرید هارد اکسترنال مناسب

نکاتی که باید قبل از خرید هارد اکسترنال بدانید :

اگر حافظه سیستم شما پر شده است، یا بر روی هارددیسک خود اطلاعات مهمی دارید که قصد پشتیبان گیری از آنها را دارید، بدانید که زمان آن رسیده است یک هارد اکسترنال تهیه نمایید. برای انجام یک خرید خوب، باید بدانید که چه مواردی برای بررسی و شناخت یک هارد اکسترنال خوب مناسب هستند که ما در ادامه آنها را برای شما مشخص می کنیم .

  • چرا به هارددیسک اکسترنال نیاز دارید ؟

در صورتی که هارددیسک شما پر شده است و اطلاعاتی که بر روی آنها ذخیره کرده اید اطلاعات مهمی هستند، بهتر است که یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه نمایید. همچنین، با تهیه نسخه پشتیبان، شما همزمان به تمامی اطلاعاتی که ذخیره نموده اید دسترسی خواهید داشت. تهیه نسخه پشتیبان از هارددیسک، به شما کمک می کند که از خطر از دست دادن ناگهانی اطلاعات هارد در امان باشید و در صورت بروز مشکل برای یکی از هارد ها، به نسخه پشتیبان مراجعه نمایید. در برخی موارد ، پروسه ریکاوری اطلاعات هارد، آنچنان سخت و پیچیده می شود که تجیح خواهید داد که هزینه یک هارد اکسترنال و تهیه نسخه پشتیبان را بپردازید! اما چه فایده که این تصمیم در آن زمان برای شما موثر نخواهد بود.

  • انتخاب نوع حافظه ذخیره ساز

برای ذخیره سازی اطلاعات ، دو نوع حافظه جانبی وجود دارد :

– SSD یا Solid-states Drive

– HDD یا Hard Disk Drive

ذخیره کننده های SSD بسیار سریع هستند و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آنها بالاست. این دسته از ذخیره ساز های جانبی گران تر هستند به صورت نسبی اگر بخواهید از آنها برای ذخیره اطلاعات استفاده نمایید ، باید ۴ برابر HDD یا همان هارد دیسک خودمان هزینه بپردازید. در صورتی که اطلاعات شما بیشتر بوده و سرعت انتقال اطلاعات و خواندن از روی هارد برای شما مهم است به شما توصیه می شود که از این دسته از هارددیسک ها استفاده نمایید. حافظه های SSD به دلیل اینکه هیچ قسمت مکانیکی ندارند، آسیب پذیری کمتری نسبت به HDD ها دارند.

هارددیسک یا همان HDD حافظه های ذخیره ساز اطلاعات هستند که به صورت مکانیکی اطلاعات را بر روی دیسک های ذخیره می کنند بیشتر ذخیره ساز های موجود در بازار از نوع HDD هستند. هارددیسک ها نسبت به SSD ها ارزان تر هستند و با هزینه کمتر ، می توانید حجم بالاتری از این نوع هارددیسک را خریداری نمایید. در هارددیسک ، باید مواظب باشید که ضربه فیزیکی به هارد وارد نشود. زیرا این ضربه ها باعث می شود که ساختار مکانیکی داخل هارد اکسترنال یا هارد اینترنال شما از کار بیفتد و دسترسی به اطلاعات شما غیر ممکن بشود.

  • انواع هارد اکسترنال

هارددیسک اکسترنال به دو دسته می باشد :

– پاسپورتی که شامل یک باکس و یک کابل USB است و اکثرا اندازه در حد یک پاسپورت کوچک می باشد. هارد دیسک اکسترنال پاسپورتی، سبک تر ، کوچتر و کندتر از نوع دیگر آن کار می کند . برق مورد نیاز این هارد اکسترنال ها از پورت USB آنها تامین می شود و سرعت چرخش دیسک های انهانیز معمولا ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. کوچکی و قابل حمل بودن این نوع هارد اکسترنال، باعث محبوبیت آن بین کاربران شده است.

– دسکتاپی یا هارد اکسترنال رومیزی که از یک باکس، یک کابل USB و یک آدابتور برق تشکیل شده است. این دسته از هارد اکسترنال ها در ابعاد بزرگتری تولید می شوند و برق آنها به وسیله آداپتور تامین می شود. این دسته از هارد اکسترنال ها از سرعت خواندن و نوشتن بیشتری برخوردارند اما وزن شان نیز نسبت به هارد دیسک های پاسپورتی بیشتر است. معمولا سرعت هارد اکسترنال های رومیزی ۷۲۰۰ دور در دقیقه است که باعث بالا رفتن سرعت خواندن و نوشتن بر روی هارد می شود. در صورتی که نیاز به حمل و نقل هارد اکسترنال خود ندارید ، بهتر است از هارد دیسک های رومیزی برای ذخیره سازی داده هایتان استفاده نمایید.

  • سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

در صورتی که سرعت ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارددیسک برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است، بهتر است به پورتهای دستگاه که این وظیفه را دارند نگاهی بیندازید. بیشتر هارد اکسترنال ها از USB 2.0 یا eSATA پشتیبانی می کنند اما USB 3.0 هنوز به صورت کامل جا نیفتاده است. سرعت eSATA نسبت به USB 2.0 بیشت است اما چون منبع تغذیه آنها باید قوی تر باشد و از خارج تامین شود، این امکان معمولا بر روی هارد اکسترنال رومیزی فراهم است. همچنین اگر از دستگاه های مک استفاده می کنید این را به خاطر داشته باشید که MAC از eSATA پشتیبانی نمی کند.

  • ظرفیت هارد اکسترنال

برای اینکه بدانید چه هارد اکسترنال با چه ظرفیتی مناسب شماست، باید میزان داده هایی که می خواهید بر روی آن ذخیره کنید نگاهی بیندازید. در صورتی که بیشتر اطلاعات شما فایل های متنی یا کم حجم است، یه هارد اکسترنال ۵۰۰ گیگابایتی برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر بیشتر اطلاعات شما را فایل های عکسی و ویدیویی تشکیل می دهند، بهتر است این ظرفیت رابه ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت ارتقادهید. هرچه حجم هارد دیسک اکسترنال شما بیشتر می شود، مسئولیت شما نیز برای نگه داری از آن بیشتر می شود. زیرا در صورت سهل انگاری و خراب شدن آن، اطلاعات بیشتری را از دست می دهید. پس در نگه داری از آن کوشا باشید.

  • قابلیت اتصال به شبکه

در صورتی که نمی خواهید هارد دیسک اکسترنال خود را به یک شبکه کاری یا خانگی وصل نمایید، دیگر نیازی ندارید که این قابلیت را بررسی نمایید. اما اگر قرار است از این هارد دیسک در یک شبکه کوچک خانگی یا یک شبکه اداری استفاده نمایید، باید به این نکته توجه نمایید که هارد شما از خانواده NAS یا Networ Attached Storage باشد. این دسته از هارد اکسترنال ها این قابلیت را دارند که از چندین کامپیوتر نسخه پشتیبان تهیه نمایند یا به طور همزمان، چند هارددیسک بر روی آنها عملیات خواندن و نوشتن را انجام دهند. قیمت این دسته از هاردهای اکسترنال معمولا گران تر از هاردهای اکسترنال معمولی است و گاهی اوقات بر اساس تعداد کامپیوتری که در شبکه می توانند به آن وصل شوند بررسی می شود.

  • ضد ضربه و ضد شوک بودن به چه معناست؟

همه ما وسایل مقاوم را دوست داریم . کمتر کسی را می توان یافت که از موبایل یا ساعت ضد آب خوشش نیاید! همین موضوع باعث شده است که در سال های اخیر این مورد به هارددیسک ها نیز سرایت کند و محصولاتی با این خاصیت را پدید آورده است. پلاستیک های مقاومی که در تولید هارددیسک های اکسترنال استفاده می شود، باعث می شود که در اثر سقوط ناگهانی هارد یا ضربه به آن، اتفاق ناگواری برای هارد دیسک نیفتد. هارد اکسترنال های ضد شوک نیز با استفاده از یک سنسور داخلی، تکان های جزیی وارد آمده به هارددیسک را تشخیص داده و با برداشتن هد از سطح دیسک، سعی می کند از آسیب دیدن هارددیسک جلوگیری نماید.

تمامی این امکاناتی که بر روی هارد اکسترنال قرار داده شده است ، به این معنا نیست که دیگر مشکلی برای هارد شما رخ نخواهد داد. بلکه به این معناست که شدت اتفاقات ناگوار را کمی تخفیف می دهد . پس در صورت خرید هاردی با مشخصات ذیل، همچنان در رفتار و استفاده از هارد دیسک خوددقیق باشید.

  • هارد اکسترنال بی سیم

برخی از هارد دیسک های اکسترنال به شما این امکان را می دهد که به صورت بی سیم و بدون نیاز به کابل های دست و پاگیر به آنها وصل شوید و به داده های درون آنها دسترسی پیدا کنید. کاربرد بیشتر این نوع هارد دیسک در گوشی های هوشمند و تبلت هاست. به کمک هارد اکسترنال های بی سیم قادر خواهید بود که فیلم های درون آن ها را بر روی تبلت ها و گوشی های هوشمند خود پخش نمایید.

البته شایان ذکر است که هزینه ای که برای این هارد اکسترنال ها می پردازید بیشتر از هارد اکسترنال های معمولی است.

  • نکته آخر

حالا که می دانید چه امکاناتی بر روی هارد اکسترنال در اخیتار شماست، بهتر قادر خواهید بود که نسبت به خرید یکی از انواع آنها اقدام نمایید. به نیاز ها و امکانات در کنار هم بیندیشید و هارد مناسب خود را انتخاب نمایید.

آموزش, دانستنیها, مقالات, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.