شروع عرضه‌ی حافظه های سه بعدی اپتین برای کامپیوترهای دسکتاپ اینتل

۱۳۹۶-۰۲-۱۸

شروع عرضه‌ی حافظه های سه بعدی اپتین برای کامپیوترهای دسکتاپ اینتل

در دهه های اخیر به این صورت بوده است که معمولا تکنولوژی های جدیدی که توسط کمپانی های بزرگی مانند اینتل معرفی شده اند، برای ورود به دنیای مصرف کنندگان و تولید انبوه نیاز به چند سال زمان دارند. اما با خرسندی تمام می توان گفت که در مورد حافظه های سه بعدی اپتین ( Optane ) روال کار اینگونه نبود .

این سری جدید از حافظه ها توسط کمپانی اینتل معرفی شده است و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آنها ، از حافظه های SSD نیز سریعتر است. از لحاظ تئوری، ترکیب حافظه های سه بعدی اپتین با زمان تأخیر فوق العاده پایین (زیر ۱۰ میلی ثانیه) با حافظه های پر سرعت SSD می‌تواند به طرز قابل توجهی زمان لود سیستم و برنامه‌ها را کاهش دهد. اینتل اعلام کرده است که ماژول های از اپتین را آماده و طراحی کرده است که قابلیت استفاده در کامپیوتر های خانگی را دارد.

مدل هایی که از اپتین طراحی شده اند ، دارای ظرفیت ماژول های پایینی هستند . این حافظه در دو مدل ۱۶ و ۳۲گیگابایتی عرضه شده اند و ماژول مخصوص سرور نیز ۳۷۵ گیگابایت ظرفیت دارد. اینتل در مقایسه ای اعلام کرده است که اگر بخواهد این حافظه ها را با هارددیسک های قدیمی PC ها مقایسه کند عملکرد کلی سیستم تا ۲۸ درصد و عملکرد حافظه ها تا ۱۴ درصد سریعتر میگردند. همچنین ، این ماژول های تحولات عظیمی را در زمینه گیمینگ ارائه می دهند. طبق آمارهای اینتل، سرعت اجرای بازی‌ها تا ۶۷ درصد و سرعت لود مراحل تا ۶۵ درصد سریع‌تر خواهند بود.

حافظه های سه بعدی اپتین در تاریخ ۲۴ آپریل (۴ اردیبهشت) به بازار عرضه شدند و اعلام شده است که قیمت آن‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود؛ قیمت یک ماژول ۱۶ گیگابایتی ، ۴۴ دلار و ماژول ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۷۷ دلار به بازار عرضه می گردد. مچنین ، دسکتاپ های خانگی ایسوس ، دل ، اچ پی ، و لنوو که شامل ماژول های اپتین هستند نیز نیمه دوم سال وارد بازار می گردند. البته نمی توان این  انتطار را داشت که این ماژول ها قابلیت نصب بروی سیستم های خانگی قدیمی را داشته باشند . زیرا به گفته کمپانی اینتل ، حافظه های اپتین ( Optane ) تنها بر روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های نسل هفتم اینتل (Kaby Lake) و چیپست‌های سازگار با آن قابل نصب هستند. بنابر همین مسئله ،  اگر سیستم شما دارای این مشخصات نیست، می‌بایست به سراغ هاردهای هیبریدی یا حافظه های SSD بروید.

اخبار, تکنولوژی, دانستنیها, کامپیوتر, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.