آیا دیفرگ کردن (defrag) کردن هارد دیسک ها یا تِریم کردن مدیا های SSD، در بهبود کارایی آنها موثر است یا نه ؟

۱۳۹۶-۰۲-۰۹

آیا دیفرگ کردن (defrag) کردن هارد دیسک ها یا تِریم کردن مدیا های SSD، در بهبود کارایی آنها موثر است یا نه ؟

افزایش کارایی حافظه های جانبی

گروه فنی و مهندسی لاژورد در اکثر مواقع با این سوال از سوی کاربران مواجه می شود که چگونه می توان کارایی و بهره وری حافظه های ذخیره ساز مانند هارد دیسک یا SSD را بهبود بخشید. پاسخ آسان به این سوال این است  که : مراقبت و تغذیه هارددیسک ها ، توسط ویندوز انجام می شود و در بیشتر موارد انجام کارهای دیگر غیر ضروری است.

حال توضیحاتی در مورد روش های مرسوم به شما می دهیم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

  • دیفرگ کردن ( Defragging )

فرایند دیفرگ کردن بر روی هارد دیسک ها ( نه SSD ) ، از زمانی که مایکروسافت شروع به استفاده از فایل های سیستمی NTFS کرد ، کم کاربرد به نظر می آید. زیرا NTFS خود به تنهایی فایل های بزرگ را فشرده سازی می کند . اضافه کردن راه حل های مختلف توسط مایکروسافت ، مانند pre-fetch که بهترین ترکیب قرار گیری فایل ها را انجام میدهد ، و یاسیم کشی اطلاعات مهم و جایگذاری انها ، حتی پس از سالیان سال استفاده از آنها نیز یک راهکار کاربردی است.

گفته می شود که بسیاری از هارد دیسک های اکسترنال با فرمت FAT16 ، FAT32 و exFAT وارد بازار می شوند. این موضوع می تواند کمک کند تا پس از استفاده های سنگین از هارد دیسک آن را بهینه سازی کرد. اینکه شما در زمان استفاده عادی از هارددیسک چه مقدار زمان صرفه جویی میکنید، در مقایسه با زمانی که برای بهینه سازی می گذارید و یا استهلاکی که این میان در میان است ، قابل بحث است.

بیایید به زمان FAT و DOS و هارددیسک های ۸۰ مگابایتی بازگردیم. در آن زمان پس از انجام عملیات دیفرگ کردن ، می توانستیم کمی تغییرات محسوس را مشاهده کنیم. اما اکنون نه زیاد! علاوه بر این ، آپدیت های اخیر ویندوز خود مراقب کاهش سایز فایل ها بزرگ و همپنین دیفرگ کردن خواهد بود. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنم که آن را به حال خود بگذارید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید ان راست که هرگز حافظه های SSD را دیفرگ نکنید. SSD ها به شیوه متفاوتی از هارددیسک ها کار می کنند. آنها داده ها را روی چند کانال از چندین چیپ قرار میدهند. مبادرت کردن به دیفرگ کردن هیچ کار خاصی به جز از بین بردن چرخه  نوشتاری گرانبهای SSD انجام نمی دهد.

  • بررسی خطاها

یکی از راه های دیگر بررسی خطا با دستور CHKDSK است . این دستور برای زمان هایی که هارددیسک Crashمیکند ، زمان هایی که صفحه خطای آبی می بینید و موارد مشابه این ، بسیار مفید است. به طور کلی ، زمانی که شما به آن نیاز داشته باشید ، ویندوز به شما در این زمینه کمک می کند. به کمک این دستور می توانید یک SSD رانیز بررسی نمایید به این صورت که روی درایو راست کلیک نمایید ، و از مسیر زیر به پیش بروید :

Drive Properties > Tools > Check

در صورتی که به تازگی این کار را انجام داده اید ، انجام مجدد آن از دست دادن زمان خواهد بود.

توجه : درصورتی که این دستور را اجرا کردید و با پیغام خطای Permissions یا عدم دسترسی مواجه شدید، باید CMD را به صورت Run as Administrator اجرا نمایید . به این صورت که در قسمت جستجوی ویندور CMD را تایپ کرده و آن رابیابید ؛ پس از آن روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run as Administrator را بزنید.

  • بهینه سازی و مرتب کردن ( TRIM )

ویندوز  ، از یک سیستم بهینه سازی جامع برای دیفرگ کردن هارددیسک ها و تریم کردن حافظه های SSD استفاده می کند . برای اینکه به کنسول بهینه سازی دسترسی پیدا کنید ، ابتدا روی درایو مورد نظر خود کلیک راست نمایید ، سپس از مسیر زیر پیش بروید :

Properties > Tools > Optimize

بهینه سازی که ما برای هارددیسک ها انجام می دهیم همان دیفرگ است اما برای حافظه SSD از کامند TRIM استفاده نمی ماییم.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید ان راست که هرگز حافظه های SSD را دیفرگ نکنید. SSD ها به شیوه متفاوتی از هارددیسک ها کار می کنند. آنها داده ها را روی چند کانال از چندین چیپ قرار میدهند. مبادرت کردن به دیفرگ کردن هیچ کار خاصی به جز از بین بردن چرخه  نوشتاری گرانبهای SSD انجام نمی دهد. با استفاده از دستور TRIM میتوانید بفهمید که آخرین باری که از این روش استفاده کرده اید چه زمانی بوده است. به طور معمول ، شما اینگونه دستور ها را در دستگاه هایی می یابید که از SSD ها بهره می برند. مانند Samsung’s Magician که یک نرم افزار برای هارد های SSD است. TRIM سلول ها و بلاک هایی که NAND هستند و مدت زمانی از خالی بودن آنها می گذرد ، پاک می کند و داده های یکسان را به مکان نزدیکتری انتقال می دهد .

از آنجایی که این عملیات ها، به صورت کلی در ذات دستورات ویندوز قرار دارد ، برای اینکه زمانی از ویندوز و کارهای ضروری آن نگیرد ، تا زمانی که نیاز آن احساس نشود استفاده نمی شود. همچنین گاهی صراحتا باید با Command هایی مانند TRIM این کار را انجام داد. استفاده از TRIM می تواند بیشترین کارایی از دست رفته حافظه SSD شما را به شما برگرداند ؛ اما الزاما نه همه آن را  . . . !

  • پاکسازی امن

در هارد دیسک ها ، پاکسازی امن ، یکی از راه های از بین بردن اطلاعات است ، به گونه ای که دستیابی به آنها تقریبا غیر ممکن خواهد بود. این موضوع ، به معنی پاک کردن اطلاعات و پارتیشن بندی جدید یا فرمت کردن آن نیست ؛ بلکه به معنی نوشتن مجدد روی اطلاعات قبلی است. این کار ممکن است زمان زیادی ببرد.

در SSD ها ، پاکسازی امن تمامی داده ها را از بین می برد اما نقاط مربوط با جداول داده های اطلاعاتی را نقطه گذاری می کند و خافظه را به حالت اولیه آن باز می گرداند. یا حداقل نزدیک به آنچه شما میشناسید نزدیک می گرداند.

 

نرم افزار Samsung’s Magician و امکانات پاکسازی امن آن . این نرم افزار تمام اطلاعات روی هارد را پاک می کند اما تمامی توان هارد یا بیشتر آن را باز می گرداند.

حافظه های SSD به دلیل سرعت بالایی که دارند ، قادرند در مدت زمان کمی فرمت شوند و به حالت اولیه خود بازگردند.

  • پیشنهاد نهایی

برای بسیاری از کاربران ، کنسول بهینه سازی ویندوز ، همه آنچه را که نیاز است خود به خود تنظیم می کند . هر چند که برای کاربرانی با سطح اطلاعاتی بالاتر TRIM در SSD ها و Defrag در هارد دیسک ها ( HDD ) میتواند مفید باشد. این تنظیمات کامندی نوعی صرفه جویی است و قبل از اینکه از پاکسازی امن استفاده کنید ، حتما اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات خود یک بکآپ تهیه کرده اید.

 

دانستنیها, مقالات, نرم افزار, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.