نحوه استفاده صحیح از لپ تاپ و افزایش طول عمر لپ تاپ

۱۳۹۳-۱۲-۲۳

نحوه استفاده صحیح از لپ تاپ و افزایش طول عمر لپ تاپ

استفاده صحیح از لپ تاپ و افزایش طول عمر لپ تاپ

 بسیاری از افراد دارای لپ تاپ ، نوت بوک ، مینی لپ تاپ و رایانه های قابل حمل هستد . عدم استفاده صحیح از لپ تاپ ، نوت بوک و کامپیوتر های قابل حمل باعث می شود که به مرور زمان این دستگاهها دچار مشکلاتی مانند خرابی های زودرس ، کاهش عمر مفید و کاهش سرعت می شوند . در این مقاله می خواهیم کمک کنیم به با ارائه روش های استفاده صحیح از لپ تاپ و نوت بوک و همچنین خاطر نشان کردن عادات غلط استفاده از لپ تاپ و نوت بوک ، راه حل هایی را پیشنهاد نماییم که با فزایش آگاهی شما کاربران عزیز منجر به افزایش طول عمر لپ تاپ و نوت بوک و عملکرد آنها شود .

گام به گام با ما همراه باشید ؛

نکات نرم افزاری که باید رعایت شود:

  • پس از خرید لپ تاپ ، از سیستم عامل و برنامه های آن یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

در برخی از لپ تاپ ها و نوت بوک های موجود در بازار ، ویندوز اورجینال کمپانی وجود دارد که بر روی دستگاه نصب شده است . در لپ تاپ های وایو سونی و برخی دیگر ، یک درایو مجازی وجود دارد که نسخه پشتیبان سیستم عامل در آن قسمت نگهداری می شود . پس حواستان باشد که سهوا و در هنگام کار برروی هارد دیسک یا نصب مجدد ویندوز ، درایو مذکور را پاک نکنید .

اگر لپ تاپ یا نوت بوک شما دارای درایو مجازی برای سیستم عامل نصب شده بر روی آن نیست ، بهتر است قبل از تغییر بر روی سیستم عامل یا هر گونه تغییر بر روی آن یک نسخه پشتیبان یا بک آپ از آن تهیه نمایید . به صورت معمول بر روی بدنه اینگونه لپ تاپ ها ، سریال های ۲۵ رقمی حک شده است که در صورت از بین رفتن ویندوز لپ تاپ یا ویندوز نوت بوک بتوان مجدد ویندوز لپ تاپ یا نوت بوک را به کمک آن رجیستر کرد . پس در حفظ این سریال ۲۵ رقمی کوشا باشید .

  • از نرم افزار های اورجینال استفاده نمایید.

استفاده از نرم افزارهای اورجینال تضمین سلامت و کارایی مناسب سیستم عامل و در نهایت سلامت کلی لپ تاپ و نوت بوک شماست . به دلیل اینکه قانون کپی رایت در ایران رعایت نمی شود نرم افزار های موجود در بازار اکثرا قفل شکسته هستند . نرم افزار های کرک شده یا قفل شکسته  موجود در بازار ، تمامی امکانات حقیق نرم افزارهای اورجینال را ندارند و ممکن است به دلیل کارایی ناقص به سیستم عامل شما صدمه وارد کنند .

  • نرم افزار های خود را به روز نگه دارید.

با به روز نگه داشتن نرم افزار لپ تاپ – نوت بوک خود به افزایش بهره وری و کارایی لپ تاپ – نوت بوک خود کمک کنید . بروزرسانی نرم افزار های لپ تاپ – نوت بوک ، به دلیل تغییراتی که در نسخه جدید ایجاد شده است ، معمولا باگ ها و حفره های امنیتی قبل را پوشش داده و معمولا به دلیل سبک تر شدن هسته کارکردی نرم افزارهای جدید ، باعث افزایش سرعت سیستم عامل لپ تاپ می شود .

  • از نصب نرم افزارهای غیر ضروری و ناشناس بپرهیزید.

نصب نرم افزارهای گوناگون و متعدد در صورتی که نیاز و استفاده ضروری از آنها نباشد تنها باعث اشغال کردن فضای هارد دیسک لپ تاپ – هارد دیسک لپ تاپ شده ، سرعت سیستم را در پردازش اطلاعات کم کرده و پایداری سیستم عامل لپ تاپ – نوت بوک را کاهش می دهد . در گشت و گذار های اینترنتی خود از نصب نرم افزارهای پیشنهادی وب سایت های ناشناس اکیدا خودداری کنید . این نرم افزار های پیشنهادی در اغلب موارد حاوی ویروس بوده یا نوعی بد افزار درون هسته خود دارند که باعث مختل شدن عملکرد سیستم عامل نوت بوک – لپ تاپ شما می شود .

  • هارددیسک لپ تاپ خود را دوره ای بررسی نمایید.

تنها قطعه مکانیکی درون لپ تاپ – نوت بوک هارددیسک است . به همین دلیل ممکن است با استفاده های غیر صحیح از آن بیشتر از قطعات دیگر به مشکل بر بخورد . اگر با نحوه تست هارد دیسک آشنایی دارید به صورت دوره ای آن را چک نمایید یا اینکه از یک مرکز تخصصی هارددیسک برای این منظور کمک بگیرید . به کمک Diframent کردن هارددیسک به صورت دوره  ای از پراگندگی داده ها بر روی سطح آن جلوگیری کرده و سرعت سیستم عامل خود را بالا ببرید .

نکات سخت افزاری که باید رعایت شود:

  • هنگام استفاده از لپ تاپ یا نوت بوک آن را بر روی سطح صاف قرار دهید.

  • لپ تاپ یا نوت بوک خود را زیاد روشن و خاموش نکنید.

اگر طولانی مدت و مداوم از لپ تاپ و نوت بوک خود ستفاده می کنید ، در طول روز زیاد آن را خاموش و روشن نکنید . برق اولیه ای که هنگام روشن شدن لپ تاپ – نوت بوک وارد آن می شود در دراز مدت باعث آسیب زدن یا صدمه زدن به اجزای آن می شود . اگر موقتا با نوت بوک یا لپ تاپ خود کاری ندارید ، آن را در حالت Sleep یا Hibernate قرار دهید و در پایان روز کاری آن را خاموش نمایید تا خنک شده و اجزای آن استراحت کند .

  • از باز و بسته کردن مداوم درب لپ تاپ خود خودداری کنید.

استفاده مدام از لپ تاپ یا نوت و باز بسته کردن مداوم درب لپ تاپ در دراز مدت ممکن است باعث صدمه زدن به صفحه نمایش و اجزای آن یا لولای نگهدارنده ال سی دی یا ال ایی دی لپ تاپ شود . پشت LCDلپ تاپ – LCD نوت بوک ، کابل هایی وجود دارد که آن را به مادربرد وصل می کند . باز و بسته کردن مداوم درب لپ تاپ یا باز کردن غیر صحیح آن ممکن است باعث قطع این کابل ها شود و تصویر لپ تاپ نمایش داده نشود .

  • لپ تاپ یا نوت بوک خود را به صورت روشن یا نیمه روشن حمل نکنید.

به هیچ عنوان لپ تاپ یا نوت بوک خود را در حالت روشن یا نیمه روشن جا به جا نکنید . حالت Sleep حالت نیمه روشن لپ تاپ است . زمانی که لپ تاپ یا نوت بوک خود را در حالت روشن یا نیمه روشن جا به جا می کنید ، برق در لپ تاپ یا نوت بوک شما جریان دارد ؛ هارد دیسک لپ تاپ یا نوت بوک شما روشن است و آماده به خواندن یا نوشتن بر روی سطح دیسک است . به دلیل اینکه فاصله هد و پلاتر در هارددیسک کمتراز یک میلیمتر است ، هنگامی که هارد لپ تاپ درحال کارکردن است آن را تکان دهید این فاصله کم شده و امکان برخورد هد به پلاتر و خش افتادن سطح پلاتر هارددیسک نوت بوک و خرابی هارد وجود دارد . اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از هارددیسک را می توانید در اینجا دنبال نمایید .

در حالت نیمه خاموش تمامی اجزای لپ تاپ در حالت آماده به کار هستند . فن دستگاه روشن است و برای تبادل هوای داخل لپ تاپ با بیرون و کاهش دمای قطعات نیاز به مکان مناسب دارد . هوای بسته داخل کیف یا مکان لپ تاپ ممکن است باعث افزایش دمای قطعات داخلی آن و صدمه زدن به قطعات داخلی لپ تاپ شود .

  • از آداپتور سازگار با لپ تاپ خود استفاده کنید.

  • برای کارکرد بهتر لپ تاپ – نوت

  • لپ تاپ خود را گردگیری کنید.

تمیز کردن لپ تاپ با یک دستمال نرم و مناسب همواره به سالم ماندن بدنه لپ تاپ و نوت بوک شما و همچنین جلوگیری از  ورود گرد و غبار به داخل آن کمک می کند . به کمک یک پاک کننده گرد و غبار که زیاد قوی نباشد و یک دستمال نرم ، بدنه نوت بوک – لپ تاپ خود را تمیز کنید . بهتر است برای این کار لپ تاپ را خاموش کنید . بین دکمه های صفحه کلید و بدنه لپ تاپ را به کمک دستمال تمیز کنید . این کار را هر چند وقت یکبار و به صورت مداوم انجام دهید .

  • لپ تاپ خود را بر روی سطوح پرز دار و نرم قرار ندهید.

قراردادن لپ تاپ بر روی سطوح پرزدار باعث جلوگیری از ورود هوا به داخل فن لپ تاپ و عدم کاهش دمای لپ تاپ و خنک شدن قطعات آن می شود و در طولانی مدت باعث سوختن چیپ ها و خازن های روی مادربرد لپ تاپ شود . همچنین ممکن است پرزهای وارد شده به لپ تاپ و نوت بوک بر روی قطعات اصلی آنها بنشیند و به مرور زمان افزایش این اجسام خارجی در روی مادربرد باعث عدم جریان هوا در  مادربرد می شود .

  • برای تمیز کردن لپ تاپ (نوت بوک) خود از مکنده هایی ماننده جاروبرقی یا از دمنده هایی مانند بلوور استفاده نکنید.

  • برای وقفه های کوتاهی که در استفاده از لپ تاپ – نوت بوک دارید ، به جای خاموش کردن کامل آن ، از Hibernate و Sleep استفاده کنید.

  • هنگامی که دستگاه شما در حال کارکردن است آن را بر روی پای خود قرار ندهید زیرا ممکن است با بستن منافذ آن باعث افزایش دمای آن شوید.

  • اگر لپ تاپ یا نوت بوک خود را از یک مکان بسیار سرد به یک مکان گرم منتقل کردید ، تا یک ساعت از روشن کردن آن خودداری کنید.

وقتی که لپ تاپ از محیطی بسیار سرد وارد محیط گرم می شود میان رخ داده و در آن رطوبت ایجاد می شود .رطوبتی که بر اثر این اتفاق ایجاد میشود باعث اتصالی و ایجاد مشکلاتی برای چیپ ها و آی سی های روی مادربرد می شود . اگر در چنین شرایطی مشکلی برای لپ تاپ – نوت بوک شما رخ داد، لپ تاپ را از برق مستقیم جدا کرده و باتری را از آن جدا کنید و چند ساعت از آن استفاده نکنید . چنانچه مشکل رفع نشد یا لپ تاپ دچار مشکل شد به نزدیکترین مرکز تعمیرات لپ تاپ و نوت بوک مراجعه نمایید.

  • لپ تاپ (نوت بوک) خود را در مکان هایی مشابه مکان های زیر قرار ندهید:

    • منابع گرماشی مانند رادیکاتور ها یا کانال های تهویه هوا
    • زیر نور مستقیم خورشید
    • مکان هایی با گرد و غبار زیاد
    • در معرض رطوبت و نم و باران
    • مکان هایی که تکان های شدید و لرزش های مداوم دارند
    • مکان هایی که میدان مغناطیسی شدید دارند
    • نزدیک یا بین دو اسپیکر قوی
    • مکان هایی با دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد یا پایین تر از ۵ درجه سانتیگراد
  • به هیچ عنوان لپ تاپ خود را پرت نکنید.

  • به هیچ عنوان اشیا را روی لپ تاپ خود قرار ندهید

  • در صورتی که مایعی بر روی لپ تاپ شما ریخت با خارج کردن باتری سرعت آن را خاموش کرده و باتری و برق دستگاه را از آن جدا کنید.

پس از اینکه تمامی متعلقات برقی لپ تاپ را از آن خارج نمودید ، لپ تاپ را به صورت سر و ته قرار دهید تا آب یا مایع وارد شده به آن از آن خارج شود . حداقل به مدت ۲۴ ساعت از روشن کردن آن اکیدا خودداری کنید . برای احتیاط بیشتر میتوانید مدت زمان بیشتری آن را روشن نکنید . اگر پس از روشن کردن لپ تاپ (نوت بوک) متوجه ایرادات مشکوکی در آن شدید حتما به یک مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ ( مرکز تخصصی تعمیرات نوت بوک) مراجعه کنید و از باز کردن درب پشت لپ تاپ خودداری کنید .

  • از کابل یا پریز خراب یا آسیب دیده برای روشن کردن یا شارژ لپ تاپ یا نوت بوک خود استفاده نکنید.

  • قبل از تمیز کردن لپ تاپ باتری را از دستگاه جدا نمایید.

  • به هیچ عنوان ازپودرهای شوینده یا حلال هایی مانند بنزین یا الکل برای تمیز کردن لپ تاپ خود استفاده نکنید.

 

آموزش, دانستنیها, لپ تاپ, مقالات

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.