چرا باید BIOS را آپدیت کنیم ؟ چگونه می توانیم BIOS را آپدیت کنیم؟

۱۳۹۶-۰۳-۳۱

چرا باید BIOS را آپدیت کنیم ؟ چگونه می توانیم BIOS را آپدیت کنیم؟

در این مقاله قصد داریم که به شما آموزش بدهیم که چگونه بایوس لپ تاپ یا همان بایوس مادربرد دستگاه خود را بروزرسانی کنید. همچنین میخواهیم بدانیم که آیا آپدیت کردن BIOS لپ تاپ ضرورتی دارد ؟ با ما باشید تا با هم مراحل بررسی نسخه‌ی بایوس و جست‌وجوی نسخه‌های جدید و همین‌طور روش بروزرسانی بایوس سیستم را بررسی کنیم.

بروزرسانی بایوس (BIOS Update) به ندرت ضروری می شود و به همین دلیل، سازندگان نیز آپدیت های کمی منتشر می کنند . در واقع بروزرسانی BIOS تنها در مواقع خاص و برای حل مشکلات عجیب صورت می‌گیرد و در حالت معمول نیازی به بروزرسانی وجود ندارد، هر چند برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها تنها پس از بروزرسانی بایوس فعال می‌شوند.

به دلیل همین توصیه اکید این است که تنها در صورتی که مشکلاتی عجیب در دستگاه خود دیدید و پس از بررسی حدس زدید که از بایوس است ، آن را بروزرسانی کنید.

آموزش نحوه آپدیت کردن BIOS لپ تاپ

در ویندوز ۱۰ و ویندوزهای قبلی میتوان به سادگی و با یک دستور ساده ورژن بایوس دستگاه را مشاهده کرد.  با فشردن کلید ترکیبی Windows+R قسمت Run ویندوز باز می شود . در پنجره باز شده درستور زیر را وارد کنید :

msinfo32

 

پنجره‌ی System Information یا اطلاعات سیستمی در ویندوز نمایان می‌شود. در سمت راست اسکرول کنید و عبارت BIOS Version/Date را پیدا کنید. روبروی این عبارت ورژن بایوس سیستم شما و همین‌طور تاریخ انتشار آن ذکر می‌شود.

 

 

بررسی موجود بودن آپدیت جدید برای بایوس

بهترین و مطمعن ترین راه برای بررسی آپدیت جدید بایوس ، این است که به سایت سازنده مادربورد لپ تاپ سر بزنید و با بررسی و جستجوی دقیق نام مادربورد، ببینید که آپدیت جدید برای بایوس آمده است یا خیر. همچنین می توان در گوگل نیز به جستجوی بروزرسانی جدید برای بایوس گشت. پرسش و پاسخ در فروم ها نیز می تواند کار مناسبی باشد. پس از یافتن بروزرسانی موردنظر خود، آن را دانلود نمایید.

روش بروزرسانی بایوس مادربورد و لپ‌تاپ

در بسته‌ی بروزرسانی معمولاً دستورالعمل بروزرسانی بایوس نیز موجود است. ممکن است سازنده‌ی مادربورد یا لپ‌تاپ نرم‌افزار خاصی برای Flash کردن و بروز کردن بایوس در نظر گرفته باشد و فایل خام دانلود شده به کمک نرم‌افزار مربوطه به حافظه‌ی خاص بایوس منتقل شود.

برخی سازندگان از روش کپی کردن فایل بایوس روی حافظه‌های USB با فرمت FAT32 و سپس اتصال آن به پورت USB خاص و دنبال کردن مراحل در منوی بایوس برای بروزرسانی، استفاده می‌کنند. روشی ساده که شاید در نگاه اول پیچیده و عجیب به نظر برسد.

توجه کنید که در طول بروزرسانی می‌بایست باتری لپ‌تاپ شارژ شده و متصل باشد. متصل بودن کامپیوتر و آداپتور لپ‌تاپ به منبع الکتریسیته‌ی قابل‌اعتماد نیز ضروری است چرا که اگر برق حین بروزرسانی بایوس قطع شود، در اغلب موارد مادربورد یا لپ‌تاپ آسیب نرم‌افزاری می‌بیند.

آموزش, دانستنیها, لپ تاپ

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.