آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

۱۳۹۳-۱۲-۲۷

آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

کارت گرافیک ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

در دنیای کامپیوتر و لپ تاپ ، کارت گرافیک ها به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. کارت گرافیک های مجتمع یا یکپارچه (onBoard)
  2. کارت گرافیک مجزا یا جدا

کارت گرافیک های مجتمع یا یکپارچه یا onBoard به آن دسته از کارت گرافیک هایی گفته می شود که به همراه پردازشگر ( CPU ) در یک تراشه جای گرفته اند . این دسته از کارت گرافیک ها قدرت کافی برای انجام کارهای گرافیکی سنگین و بازی های روز را ندارند ( حتی در بهترین مدل های آن ) و بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد صرف هزینه زیاد را ندارند و به گرافیک بالا نیازی ندارند . گرافیک onboard برای دیدن فیلم و ادیت های ساده در Paint استفاده می شود .

کارت گرافیک های مجزا یا کارت گرافیک های جداگانه ، به آن دسته از کارت گرافیک هایی گفته می شود که قسمتی جدا از برد اصلی لپ تاپ یا کامپیوتر شما را اشغال کرده اند و دیگر در تراشه اصلی جای ندارند . کارت گرافیک جداگانه ، خود دارای حافظه RAMجداگانه ای با نام VRAM است ؛ هسته پردازشی جداگانه با فرکانس متغیر دارد  و برای اجرای کارهای گرافیکی سنگین و بازی های روز لازم است .

انواع گرافیک در لپ تاپ

مادربورد لپ تاپ از نظر نوع گرافیک دو نوع هستند :

برخی از لپ تاپ ها فقط دارای گرافیک مجتمع ( گرافیک OnBoard ) هستند . گرافیک OnBoard بر روی لپ تاپ نشان دهنده این است که لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی نیست و بیشتر برای اموری مانند تماشای فیلم ، پردازش کلمه با Word ، امور حسابداری و ….. است و نمی توان با آن کارهای گرافیکی و بازی های روز را انجام داد .

دسته دیگری از لپ تاپ ها هم دارای گرافیک OnBoard هستند هم گرافیک جداگانه ای بر روی مادربرد دارند . این دسته از لپ تاپ ها در دسته لپ تاپ های قوی قرار میگیرید و برای کارهای گرافیکی استفاده می شوند . در این دسته از لپ تاپ ها ، اگر پردازنده ( سی پی یو ( CPU ) ) AMD باشد ، گرافیک مجزای آن نیز AMD می باشد و اگر پردازنده اینتل باشد ، گرافیک آن معمولا NVIDIA است . البته در بازار می توان لپ تاپ هایی را یافت که با پردازنده اینتل ، از گرافیک AMD استفاده کنند اما تعداد آن ها کم است .

توجه کنید که کارت گرافیک شما به طور حتم از NVidia Optimus یا AMD Enduro  بهره مند باشد . این قابلیت ها به تعویض خودکار بین کارت گرافیک OnBoard یا یکپارچه با کارت گرافیک اصلی در لپ تاپ ها و کامپیوتر ها کمک می کند و در مواقعی که پردازش کمتر یا بیشتری مورد نیاز است خود به خود بین یکی از این پردازنده ها سوییچ می کند . البته در بسیاری موارد سیستم عامل لپ تاپ یا کامپیوتر خود بین کارت گرافیک های موجود سوییچ می کند . اما پشتیبانی از چنین برنامه هایی کار را برای سیستم عامل و کاربر بسیار آسانتر می کند .

برای شناختن کارت گرافیک باید به دو رقم سمت چپ آنها توجه کنید . رقم اول از چهار رقم سمت چپ نشان دهنده نسل پردازنده گرافیکی (GPU) ، و رقم دوم نیز به قدرت آن اشاره دارد . عدد های بین ۰ تا ۲ به کارت گرافیک های ضعیف و کم مصرف ، ۳ تا ۷ به کارت گرافیک های متوسط و میان رده ، و ۸ و ۹ به کارت گرافیک های قوی اشاره دارد . حرف  M، در کنار نام کارت گرافیک اشاره به موبایل یا قابل حمل بودن و مخصوص لپ تاپ بودن آنها دارد . دو رقم آخر نیز به مولفه های گوناگونی بستگی دارد که تا کنون درک دقیقی از آنها به دست نیامده است .

به عنوان مثال :

گرافیک GT740m

۷ نشان دهنده نسل گرافیک است که هرچه نسل گرافیک ها بالاتر برود این رقم نیز بالاتر است . این نشان دهنده این است که گرافیک شما جدید تر و بروز تر است .

۴ نشان دهنده قدرت پردازش و رندر گیری کارت گرافیک است که هرچه بیشتر باشد قدرت پردازش بالاتری را به کارت گرافیک میدهد . اما باید توجه داشت که قیمت کارت گرافیک را به میزان بیشتری بالا می برد .

۰ که رقم آخر است معمولا در همه گرافیک های نسل اول هر دسته وجود دارد که اگر تغییراتی در آن دسته ایجاد شود به جای ۰ عدد ۵ قرار میگیرد . مثلا GT745m اصلاح شده نسل خودش است .

 

اگر میخواهید لپ تاپ با گرافیک بالا یا کارت گرافیکی قوی برای کامپیوتر خود انتخاب کنید باید به مولفه های کارت گرافیک توجه داشته باشید . در زیر مفصل به این موضوع پرداخته ایم .

مهمترین مولفه های انتخاب کارت گرافیک خوب چیست ؟

·        VRAM

ویدئو رم (Video RAM) که به اختصار VRAM نامیده می شود ، حافظه یا فضایی است که به صورت اختصاصی برای گرافیک در نظر گرفته می شود . اولین چیزی که هنگام خرید کارت گرافیک به گوشتان میخورد میزان حافظه VRAM یا گنجایش آن است که معادل ۱ گیگابایت ، ۲ گیگابایت یا بیشتر است . ( مثلا : لپ تاپی با ۲ گیگ گرافیک که این ۲ گیگ همان VRAM است) . هرچند اهمیت VRAM زیاد است اما این به معنی نیست که گرافیکی که از VRAM بالایی برخوردار است یک غول مخصوص بازی است . علت هم این است که اساسا  Vram بافر فریم هاست اما آنچه تک تک تصویر ها و فریم ها را رِندر می کند هسته پردازشی کارت گرافیک است . پس همواره لزومی به خرید کارت گرافیک با ظرفیت بالا و صرف هزینه بالا نیست .

·        انواع حافظه ی کارت گرافیک

کارت های گرافیک با پیشرفت تکنولوژی ، بروز شده اند و دارای انواع خاصی هستند . DDR2 ، DDR3 و GDDR5 دسته هایی از کارتهای گرافیک هستند که امروزه بیشتر استفاده می شوند . محبوبیت DDR3 و GDDR5 به نسبت باقی مدل ها بیشتر است . تفاوت این مدل ها در میزان باس مموری (Mrmory Bus) آنهاست .  Shader بخشی از پردازشگر گرافیکی است که برای برخی از محاسبات گرافیکی پردازشگر به کار می رود . بالا بودن این قسمت از کارت گرافیک نیز کمک می کند تا پردازش ها با سرعت بیشتر انجام شود .

  • سرعت پردازنده گرافیکی

بالابودن سرعت فرکانس در پردازنده گرافیکی (GPU) باعث می شود که در کارت گرافیک خود سرعت پردازشی بیشتری داشته باشید .  یکسان بودن مدل کارت گرافیک به معنی این نیست که فرکانس آن ها هم یکسان است . گاهی یک کارت گرافیک با فرکانس های متفاوت تولید می شود . همچنین ممکن است که یک کارت گرافیک با Vram پایین تر و فرکانس بالاتر سریعتر از یک کارت گرافیک با حافظه بالاتر عمل کند .

SLI  و CrossFire چیست؟

به استفاده همزمان از دو کارت گرافیک یا بیشتر در محصولات NVIDIA به اختصار SLI و در محصولات AMD ، CrossFire نامیده می شود . به این کار Dual Graphic یا کارت گرافیک دوگانه می گویند و برای زمان هایی که کارت گرافیک اصلی و تکی جوابگوی نیازهای کاربر نباشد توصیه می شود . پردازشی که در این کارت گرافیک ها استفاده می شود ، پردازش موازی است و با استفاده از تکنولوژی های بالا این گرافیک ها می توانند به صورت موازی با هم کار کنند . مثلا یک گرافیک مامور ساختن سایه ها و دیگری مامور ساخت رنگ می شود و به این ترتیب سرعت پردازش را بالا  می برند .

 

DirectX چیست ؟

یک پلتفرم یا واسط برنامه نویسی است که  توسط شرکت مایکروسافت ایجاد و پشتیبانی می شود . این محیط برنامه نویسی به تولیدکنندگان و برنامه نویسان کمک می کند که بهتر و راحت تر به امکانات و منابع سیستم دسترسی پیدا کند . نکته مهم در رابطه با دایرکت ایکس یا دیرکت ایکس این است که سخت افزار شما توانایی خواندن دستورات این محیط برنامه نویسی را داشته باشد . اگر لپ تاپ شما آخرین ورژن دایرکت ایکس (DirexX) را پشتیبانی نمی کند ، به این معنی نیست که نمی توانید از آن نرم افزار یا بازی استفاده کنید ؛ بلکه تنها امکاناتی از آن در سیستم شما غیر فعال می شود .

Open GL  چیست؟

مانند DirectX نام واسط برنامه نویسی سه بعدی و رابط کاربری است که توسط تولیدکنندگان سخت افزار به خوبی پشتیبانی می شود و به دلیل راحتی و قابلیت افزودن امکانات باب میل سازندگان توسعه یافته است . Open GL پلتفرم و زبان برنامه نویسی مستقلی است که به راحتی در سیستم های مختلف قابل بهره برداری است و بخشی از ویندوز ، مک ، لینوکس و بسیاری سیستم عامل های دیگر محسوب می شود .

Open GL علاوه بر نقش بسیار مهمی که در ویندوز ایفا می کند ، به عنوان پلتفرم برنامه نویسی در کنسول های بازی مانند ایکس باکس ۳۶۰ ، PS3 و بازی های مک مورد استفاده قرار میگیرد . استفاده از کارت گرافیکی که Open GL را پشتیبانی کند بسیار خوب است اما به این شرط که برنامه هایتان هم به خوبی از قابلیت های این زبان استفاده کرده باشند .

فرق GTX و GT در گرافیک های NVidia

مدل های از گرافیک NVidia که پیشوند GTX دارند نسبت به سری هایی که پیشوند GT دارند قوی تر هستند .

در مدل های قدیمی گرافیک های شرکت NVIDIA ، کلی پیشوند های عجیب وجود داشت که درک سری و مدل و بهترین های آنها کار بسیار مشکلی بود . اما پس از معرفی مدل های سه رقمی که سری اول آنها با ۱۰۰ شروع می شد ، این کمپانی روش نامگذاری خود را تغییر داد و در کل چهار پیشوند برای کارت گرافیک های خود قرار داد : G  ، GT ، GTS و GTX . در این دسته سری هایی نیز هستند که پیشوند ندارند .

گرافیک های NVIDIA با پیشوند GT و G ، کارت گرافیک های ضعیف این شرکت تولید کننده کارت گرافیک است و گرافیک های NVIDIA با پیشوند GT و GTX سری های میان رده گرافیک این شرکت و GTX سری های قوی آن است .

 

 

 

 

 

 

دانستنیها, لپ تاپ, مقالات
تعداد 10 نظر
  1. سلام من میخوام سیستمو ارتقاع بدم به یک سیستمی که برای ادیت فیلم و عکس و بازی کردن مناسب باشه به نظرتون کارت گرافیک و حافظه اش باید چقدر باشه؟!

  2. سلام
    گرافیک nvidia geforce 940mx چیپ گرافیک است یا کارت گرافیک؟میگن چیپ گرافیک ها رو خیلی خیلی سخته اگر بخواهیم تعویض کنیم درسته؟

    • درود بر شما
      عنوان کارت برای کامپیوتر های رو میزی استفاده می شود چون بصورت برد مجزا هست و قابلیت تعویض دستی را دارد
      عنوان چیپست برای مادربردهای لپ تاپ هست که گرافیک بصورت چیپست بر روی مادربرد و با استفاده از تجهیزات خاص فیکس می شود و برای تعویض آن نیز نیاز به تتجهیزات می باشد
      اصولا تعویض گرافیک لپ تاپ کار مقرون بصرفه و پیشنهاد شده ای نیست چون با توجه با خصوصیات مادربرد تا سطح زیادی نمی شود آنرا ارتقاء داد

  3. با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
    آیا گرافیک nvidia geforce 940 mx با مدل ها ی بالاتر قابل تعویض است؟
    با کدام مدل ها؟
    با تشکر

  4. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    اون سری از گرافیک ها که که پیشوند ندارند ، مانند ۹۴۰mx و ۹۳۰mx و غیره در کدام رده از رده های گرافیک های امویدیا قرار می گیرند؟

    و آیا گرافیک ۹۴۰mx قابلیت تعویض با مدل های بالا تر را دارد؟

    • با درود و سپاس از شما
      سری هایی که فرمودید برای کارآیی بیشتر در بازی و شتابدهی تصاویر و ویدئوها بر روی لپ تاپ طراحی شده اند. از قابلیت های دیگر این سری ها مصرف بهینه تر انرژی باتری لپ تاپ می باشد.
      تعویض گرافیک لپ تاپ معمولا اقدام مقرون بصرفه ای نسبت به افزایش کارآیی آن نیست و قابلیت تعویض آن بستگب به مادربرد لپ تاپ و چیپ های گرافیک ارائه شده برای آن دارد و در هر مدل امکان یا عدم آن متفاوت است.

  5. درود و سپاس از مطلب شما
    نمی دونم توی بازار فروشنده ها که فقط دوست دارند محصولشون رو بفروشند اطلاعات ناقصی رو به مشتری ها میرسونن و متاسفانه بیشتر خریداران قطعات کامپیوتر فقط گول حرف های ساده فروشنده رو می خورند !

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.