روش های مرتب کردن دسکتاپ

۱۳۹۶-۰۲-۲۳

روش های مرتب کردن دسکتاپ

مرتب و منظم کردن دسکتاپ ، سامان بخشیدن به فایل ها ، فولدر ها و پوشه ها و میانبرها ، تنها جنبه زیبایی ندارد. اینکه دسکتاپ شما مرتب و منظم باشد، هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم ، بر روی کارایی و دسترسی  سریع شما به اطلاعاتتان تاثیر می گذارد. تاثیر مخرب شلوغی رابط کاربری یک سیستم کامپیوتری بیش از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. برای افزایش کارایی، نظم دادن به کارها و مخصوصا حفظ آرامش، باید فایل – فولدرهای خود را خیلی مرتب نگه داشته و همه چیز را دسته‌بندی کنید. در این میان، اهمیت مرتب کردن دسکتاپ از تمامی قسمت‌ها بیشتر است، چرا که ابتدا و انتهای باز کردن هر برنامه، فایل و یا فولدر، به بازگشت به دسکتاپ ختم می‌شود. در این مقاله قصد داریم با ارائه روش های مرتب کردن دسکتاپ ، این کارایی را برای شما و میز کارتان فراهم بیاوریم.

علاوه بر دسترسی آسان به اطلاعات و میانبر ها که با بهینه سازی دسکتاپ قابل دستیابی است ، یکی از مزیت های مرتب کردن دسکتاپ ، افزایش زیبایی صفحه دسکتاپ است . اما مشکل اصلی مرتب کردن دسکتاپ این است که بعد از چند روز مجددا به هم ریخته می شود.

اساسی ترین روش مرتب کردن دسکتاپ

یکی از اساسی ترین راهکارهایی که برای مرتب کردن دسکتاب به کار می آید این است که تمام میانبر های نرم افزارهایی که نیاز چندانی به دسترسی سریع به آنها ندارید را از روی دسکتاپتان حذف نمایید. این کار به شما کمک می کند که تنها به نرم افزارهایی دسترسی داشته باشید که نیاز به بودن آنها بر روی دسکتاپ دارید.

پس از اینکه آیکون های اضافی را حذف نمودید ، باید به دنبال دلیل اصلی به هم ریختگی دسکتاپ خود بگردید و بررسی کنید که چرا دسکتاپ شما به چنین وضعی دچار شده است . در صورتی که علت اصلی را پیدا نکنید ، بعد از مدتی ممکن است دوباره دسکتاپ شما به چنین وضعی دچار شود. بیشتر مواقع کاربران فکر می کنند که با افزایش میانبر ها دسترسی سریعتری به پوشه های دسکتاپ خود فراهم می کنند اما در صورتی که اینگونه نیست و بیشتر این میانبرها باعث شولوغی و بی نظمی می گردد.

از طرفی نیز ، هر کاربر ، با توجه به هزار پوشه و نرم افزاری که بر روی سیستم خود دارد، تنها با تعداد محدودی از آنها سر و کار دارد . بنابراین یا باید تعداد میانبر های روی دسکتاپ را کاهش دهیم ، یا به دنبال جایگزینی برای این روش باشیم. به دلخواه خود می توانید یکی از روش های زیر را در پیش بگیرید.

  • انتقال میانبر نرم افزارها به استارت منو

ویندوز ، با تغییراتی که در نسخه های جدید خود داده است ، استارت منو ( Start Menu ) را تبدیل به بهترین قسمت برای ذخیره میانبرها کرده است. اولین تغییرات اساسی را در ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱ مشاهده کردیم که با نام مترو استایل وارد بازار شدند . این بخش در ویندوز ۱۰ به بهترین وجه ممکن مجددا طراحی شد و با ادغام منوی استارت در نسخه‌های پیش از ویندوز ۸ و همچنین مترو استایل معرفی شده در همین سیستم عامل، همه چیز را در یک‌جا جمع کرد.

دسترسی به میانبرها از قسمت مترو استایل به مراتب آسان تر از دسکتاپ است. زیرا ، در هر بخش از ویندوز که باشید ، با فشردن دکمه ویندوز روی کیبورد ، مترو استایل برای شما نمایش داده می شود. این صفحه به اندازه کافی بزرگ است تا هر اندازه میان بر که نیاز دارید در آن وصل کنید. در به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰ قابلیت و کارایی منوی استارت به حداکثر میزان ممکن رسیده است. برای افزودن یک برنامه و یا فولدر به منوی استارت:

  1. بر روی فولدر یا میانبر در صفحه دسکتاپ کلیک راست کنید.
  2. گزینه Pin to Start را فشار دهید.

روش دومی نیز وجود دارد که تنها برای نرم افزارها کاربرد دارد :

  1. استارت منو را با فشردن دکمه ویندوز باز کنید.
  2. نام نرم افزار مورد نظر خود را تایپ کنید.
  3. بعد از ظاهر شدن آن ، روی آن کلیک راست کرده و گزینه  Pin to Start  را بزنید.

در قسمت استارت منو می توانید منو ها را بر اساس اینکه کدام اهمیت بیشتر دارند یا خیر ، بزرگتر یا کوچکتر کنید. همچنین میتوان تعیین کرد که کدام یک از برنامه ها باید همواره با Administrator باز شوند.

 

  • گروه بندی منو استارت و سامندهی نرم افزارها

برای اینکه شلوغی دسکتاپ به استارت منو کشیده نشود، بهترین راه دسته بندی نرم افزار هاست تا هم زیبایی استارت منو حفظ شو و هم با نظم موجود ، سریعتر به برنامه های دلخواه خود دسترسی داشته باشید.

 

 

برنامه هایی را که می خواهید در یک دسته بندی قرار بگیرند ، با تکنیک کشیدن و رها کردن بگیرید و بکشید و ها کنید .برنامه ها با هم تشکیل گروه می دهند. با کلیک بر روی آن می توانید نام گروهی که برنامه های مورد نظرتان در آن است را تعیین کنید. در بالای هر گروه و در کنار نام آن، یک آیکون با دو خط موازی بر روی یکدیگر مشاهده می‌کنید. با کشیدن و رها کردن این بخش در قسمت دلخواه، می‌توانید مکان کل گروه را در منوی استارت تغییر دهید.

 

  • انتقال میانبر نرم افزارها به تسکبار

در صورتی که احساس می کنید که دسترسی میانبر ها از منو استارت زمان بر است، می توانید نرم افزار های مهم خود را به تسکبار  منتقل کنید. البت بهتر است بدانید که تعداد نرم افزارهایی که در تسکبار می توانید قرار دهید محدود است و بهتر است که نرم افزارهایی که بیشترین استفاده از آنها را دارید ، به تسکبار منتقل کنید. برای این کار :

  1. روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.
  2. گزینه Pin to Taskbar را انتخاب کنید

 

  • سفارشی‌سازی تسکبار برای ایجاد فضای بیشتر

اگر می‌خواهید بدون تقسیم شدن تسکبار به چند سطر حداکثر استفاده را از آن داشته باشید، باید به تنظیمات آن وارد شوید. برای این کار روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید.

  1.  استفاده از تسکبار با آیکون‌های کوچک: با این کار، به وسیله کاهش اندازه میانبرهای قرار گرفته در تسکبار، فضای بیشتری ایجاد می‌کنید. البته با زدن تیک این گزینه، دو مشکل ایجاد می‌شود. نخست نمایش تاریخ در کنار ساعت تسکبار غیر فعال می‌شود. دومین مشکل به نمایشگرهای دارای رزولوشن بالاتر از فول اچ‌دی مربوط می‌شود، به طوری که مشاهده میانبرها به دلیل ریز شدن بسیار سخت می‌شود. برای استفاده از این ویژگی گزینه Use small Taskbar buttons را فعال کنید.
  2. جابه‌جایی مکان تسکبار: از وقتی به یاد داریم، تسکبار در پایین‌ترین قسمت نمایشگر قرار دارد، اما می‌توان این مکان را تغییر داده و تسکبار با به بالا منتقل کرد و یا آن را به صورت عمودی در سمت راست و یا چپ نمایشگر قرار داد. برای انتقال از گزینه Taskbar location on screen استفاده کنید.
  3. ادغام دکمه‌های تسکبار: اگر ترجیح می‌دهید تسکبار را به صورت افقی نگه دارید، حداقل قسمت Combine Taskbar buttons را بر روی گزینه Always Hide Labels و یا When Taskbar Is Full قرار دهید. با فعال‌سازی هر دو گزینه، از حداکثر فضای ممکن برای جای دادن میانبرها استفاده می‌شود. در تصویر زیر، قسمت بالا به حالت عادی و قسمت پایین به زمان فعال‌سازی این دو گزینه مربوط می‌شود.

 

  • انتقال میانبر ها به دسترسی سریع ( Quick Access )

اگرچه بخش دسترسی سریع و یا Quick Access از چند شماره قبل‌تر ویندوز در این سیستم عامل وجود دارد، اما همانند منوی استارت، در ویندوز ۱۰ به بهترین وجه ممکن در آمده است. همانطور که منوی استارت و یا تسکبار مکانی مناسب برای میانبرهای نرم افزارها محسوب می‌شوند، بخش دسترسی سریع نیز مختص فولدرها در نظر گرفته شده است.

با ورود به بخش مرور فایل ویندوز به وسیله فشردن کلیدهای ترکیبی Windows + E و یا استفاده از میانبر مای کامپیوتر، در بالاترین بخش سمت چپ صفحه قسمتی را با عنوان Quick Access مشاهده خواهید کرد. شما باید فولدرهای مهمی را که به صورت مداوم با آن‌ها سر و کار دارید، در این قسمت قرار دهید کنید. برای این کار:

  • به یکی از درایوهای ویندوز وارد شوید.
  • بر روی فولدر مورد نظر خود کلیک راست کنید.
  • .گزینه Pin to Quick Access را برگزینید

 

  • قرار دادن جستجوگر فایل در تسکبار

جستجوگر فایل ویندوز قابلیت‌های مخفی زیادی دارد. به عنوان نمونه باید به امکان دسترسی سریع به بخش Quick Access از طریق تسکبار اشاره کرد. برای این کار باید میانبر جستجوگر فایل را همانند هر نرم افرار دیگری در تسکبار قرار دهید. برای این کار:

  • یک فولدر را به دلخواه باز کنید.
  • بر روی میانبری که در تسکبار برای جستجوگر فایل باز شده کلیک راست کنید.
  • گزینه Pin to Taskbar را برگزینید.

 

 

از این به بعد به محض کلیک راست کردن بر روی جستجوگر فایل قرار گرفته در تسکبار، فولدرهای تعیین شده در قسمت Quick Access را در بالاترین بخش خواهید دید (بخش Pinned). با این کار علاوه بر کمک به مرتب کردن دسکتاپ ، در زمان کمتری به فولدرهای پراستفاده دسترسی خواهید داشت.

 

  • مرتب کردن دسکتاپ به کمک یک لانچر

اگر به نظر شما حتی روش‌های ذکر شده در بالا نیز سبب نامرتب شدن کل رابط کاربری ویندوز می‌شوند، باید از شر تمامی میانبرها بر روی دسکتاپ، منوی استارت و همچنین تسکبار خلاص شده و در هر بار نیاز به دسترسی به ابزاری خاص، آن را پیدا کنید. دو روش برای انجام این کار وجود دارند.

نخستین روش استفاده از منوی استارت و دستیار کورتانا است. به لطف بهبود سیستم جستجو در ویندوز ۱۰، تنها کافی است کلید ویندوز را بر روی کیبورد فشار داده و به محض باز شدن منوی استارت، نام نرم افزار و یا فایل مورد نظر خود را تایپ کنید. بسته به حجم اطلاعات ذخیره شده در سیستم شما، ممکن است یافتن فایل یا حتی نرم افزار کمی زمان ببرد. به محض پیدا شدن، با زدن اینتر به آن وارد خواهید شد. برخی کاربران ترجیح می‌دهند حرفه‌ای عمل کرده و با صدور یک فرمان صوتی، فایل یا برنامه مورد نظر را فراخوانی کنند. اینجاست که کاربرد کورتانا مشخص می‌شود.

 

 

دومین گزینه نصب Wox است. Wox یک نرم افزار جانبی بوده و به مراتب پیشرفته‌تر از ابزار جستجوی پیش فرض ویندوز ۱۰ کار می‌کند. نحوه کار آن را باید شبیه به قابلیت Spotlight در سیستم عامل مک دانست. بعد از نصب، در هر جای ویندوز با فشردن کلیدهای ترکیبی Alt + Space این ابزار را باز کرده و می‌توانید نرم افزار، فولدر و یا فایل مورد نظر خود را با نوشتن نام آن یافته و سپس باز کنید. Wox علاوه بر کمک به مرتب کردن دسکتاپ می‌تواند در نقش یک ابزار جستجو در وب نیز ظاهر شود.

با استفاده از هر یک از دو روش ذکر شده، نیاز به اتصال نرم افزارها به منو استارت، تسکبار و یا هر جای دیگری از بین می‌رود. یکی از برتری‌های Wox نسبت به ابزار جستجوی پیش فرض ویندوز، امکان جستجوی فولدرها با آن است. به این ترتیب نیاز به استفاده از جستجوگر فایل و بخش دسترسی سریع نیز از بین خواهد رفت.

 

 

آموزش, دانستنیها, کامپیوتر, لپ تاپ

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.