با کلین روم آشنا شوید

جراحی هارد دیسک در کلین روم

با کلین روم ( Clean Room ) بیشتر آشنا شویم

 

کلین روم همانطور که از اسمش مشخص است محیط و یا اتاقی است پاکیزه که عموما برای منظورهای تحقیقات علمی و تولیدی استفاده می شود که از خصوصیات کلین روم می توان به میزان بسیار پائین و نزدیک به صفر آلاینده هایی از جمله گرد و غبار ، میکروب های قابل انتقال از طریق هوا ، ذرات معلق و بخارات شیمیائی می باشد. تعریف دقیقتر عبارت است از اینکه یک کلین روم میزان تحت کنترلی از آلودگی ها را در بر دارد که بر اساس تعداد ذرات با ابعاد مشخص و در هر متر مکعب می باشد. برای درک بهتر ، هوای یک محیط معمولی شهری حاوی ۳۵ میلیون از ذرات در هر متر مکعب می باشد و سایز این ذرات مابین ۰.۵ نانومتر و بزرگتر می باشد ، که مشخصات یک کلین روم با استاندارد ISO 9 می باشد در حالیکه یک کلیین روم با استاندارد ISO 1 چنین ذراتی را در بر نخواهد داشت و تنها ۱۲ عدد از این ذرات را در هر متر مکعب خود جای خواهد داد و ابعاد این ذرات ۰.۳ نانومتر و کوچکتر می باشد.

کلین روم ها حسب نوع نیاز و استفاده مورد نظر می توانند ابعاد متفاوتی از سایز یک آکواریوم متوسط تا یک ساختمان داشته باشند. هوایی که به کلین روم از خارج وارد می شود برای حذف ذرات معلق و آلاینده ها فیلتر می شود و هوای داخل نیز دائما توسط سیستم HEPA و یا ULPA در حال به گردش در آوردن است تا ذرات راه یافته به داخل نیز تصفیه گردند. تجهیزات موجود در کلین روم بایستی دور از هرگونه آلودگی با استانداردهای کلین روم باشند تا در کارایی کلین روم اختلالی ایجاد نکنند. کلین روم ها استریلیزه نیستند بلکه تنها ذرات معلق موجود در هوای داخل آنها بایستی قابل کنترل باشند.

با مطالعه مطالب بالا بایستی تا حدودی پی به اهمیت این موضوع برده باشید که برای تعمیرات هارد دیسک در برخی از موارد که نیاز به بازگشایی درب هارد و دسترسی به محتوای درون هارد دیسک می باشد ، اینکار بایستی در محیط کلین روم و به دور از آلاینده ها و ذرات معلق انجام گیرد.

برخی از مشخصات کلین روم اختصاصی که برای تعمیرات هارد دیسک مورد استفاده قرار می گیرد در زیر فهرست شده است :

  • استفاده از فیلتر HEPA برای فراهم کردن هوای خالص و پاک داخل کلین روم
  • پوشش آنتی استاتیک بر روی لایه مسی متصل به ارث جهت محافظت از شوک الکترو استاتیک در محیط داخل کلین روم
  • کلیه پوشش بدنه های داخلی کلین روم بنحوی ویژه طراحی شده اند تا با کوچکترین برخورد اجسام ، بار الکتریسیته ساکن موجود در آنها کاملا تخلیه می شود.
  • استفاده از کابین کلین روم کلاس ۱۰ – Class 10 CleanRoom مطابق با استاندارد ISO 4 جهت فراهم آوردن محیط کار فوق پاکیزه برای باز کردن پوشش هارد دیسک و انجام تعمیرات داخلی بر روی آن ، نوعی از کلین روم که در مصارف پزشکی و صنایع نیمه رسانا نیز کاربرد دارد.
  • ابزار کار در فضای کلین روم جهت تعمیر هارد شامل ، دستکش آنتی استاتیک ، ماسک صورت ، عینک مخصوص ، میز کار تعمیرات هارد دیسک و پکیج ابزار تعمیرات هارد دیسک می باشد.
خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.
ضمن تشکر از بازدید شما ، به دلیل تغییرات در فعالیتهای مجموعه تا اطلاع ثانوی از پذیرش معذوریم. لطفا در صورت ضرورت پیام خود را از طریق تلگرام برای ما ارسال نمائید و با کمی صبوری منتظر پاسخ باشید. با سپاس ارسال پیام در تلگرام