اصطلاحات فنی در وردپرس

۱۳۹۴-۱۰-۲۴

اصطلاحات فنی در وردپرس

در طراحی وب سایت به هر زبان و یا با هر سیستم مدیریت محتوایی واژگانی وجود دارد که برای کار با آن نیاز به آشنایی با آنهاست . در سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز واژگانی وجود دارند که برای کار با آن و راه اندازی وب سایت باید با معانی آنها و پس از آن، کاربرد های آن آشنا گشت .

در این مقاله قصد داریم که شما را با برخی از واژگان و اصطلاحات رایج در وب و همچنین وردپرس آشنا سازیم.

URL

مخفف Uniform Resource Identifier می باشد . URL شامل یک رشته از کاراکترهایی است که یک محل یا یک آدرس را روی اینترنت نشان می دهد و تعیین می کند که چگونه باید به آنها دسترسی پیدا کند .

SSH

پروتکلی است که به شما اجازه میدهد سرور خود را به صورت ریموت (کنترل از راه دور) مدیریت کنید .

SSL

به معنی سوکت لایه امن است . این پروتکل برای رد و بدل کردن امن اطلاعات بین سرور و کامپیوتر کاربر استفاده میشود .

آپاچی (Apache)

سرویس دهنده وب است و یکی از عوامل تعیین کننده و توسعه دهنده دنیای وب است .

کنترل پنلِ سی پنل (cPanel)

یکی از هزارن نرم افزار کنترل هاست و مدیریت آن است که به کاربر اجازه می دهد هاست وب سایت خود را به آسانی مدیریت کند . یکی از عوامل محبوبیت سی پنل طراحی زیباتر نسبت به دیگر کنترل پنل ها و سادگیِ کار با آن است .

 یا لوکال هاست (LocalHost)

بسیاری از طراحان وبسایت ، برای راه اندازی یک وب سایت ، ابتدا به کمک یک سرور مجازی آن را برروی کامپیوتر خود تکمیل می نمایند و در نهایت به سرور مورد نظر خود انتقال می دهند . برای راه اندازی این سرور مجازی روی کامپیوتر خود نیاز به برنامه Xampp یا Wampp خواهید داشت و با نصب این هر یک از این سرورهای مجازی مکانی به نام لوکال هاست به شما داده میشود که پوشه های سایت مورد نظر خود را در آنجا قرار می دهید . برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا بروید .

phpMyAdmin

یکی از قسمت های مهم در هاست های وب سایت است که وظیفه مدیریت پایگاه داده را به عهده دارد .

نوار مدیریت (Admin Bar)

نوار ابزاری برای دسترسی سریع به گزینه های پنل مدیریت استفاده می شود .

ابزارک (widget)

اصولاً ابزارک‌ها قطعه کدهایی هستند که به صورت خودکار و کاملاً پویا مواردی را در جاهای مختلف قالب وبلاگ شما فراخوانی می‌کنند . مثلاً فرض کنید می‌خواهید در نوار کناری سمت راست وبلاگ شما، یک تقویم وجود داشته باشد. برای اینکه خواسته باشید کار زیادی را انجام دهید، فقط کافی است که از بخش ابزارک‌های وردپرس با یک کلیک و کشیدن ساده آن ابزارک را در هر کجای قالب که خواسته باشید قرار دهید. تقریباً می‌توان گفت برای هر کاری وردپرس به شما این اجازه را می‌دهد که از ابزارک‌ها استفاده کنید . اینکه شما بتوانید از ابزارک استفاده کنید و یا آنها را در چه جاهایی از قالب قرار دهید، کاملاً به نحوه‌ی کدنویسی قالب بر می‌گردد .

افزونه (plugin)

افزونه به معنای نرم افزار کوچکی است که به برنامۀ اصلی امکانات جانبی و مکمل را اضافه می‌کند. که در وردپرس افزونه‌ها، امکاناتی را به این نرم افزار تحت وب افزوده و باعث افزایش کارآیی آن می‌شوند.

پیش‌خوان (Dashboard)

برای ایجاد ساخت یک سایت، احتیاج به محیطی است تا بتوان به کمک آن تمامی فعالیت های مورد نیاز را انجام داد! اما این محیط چگونه است و چگونه باید به آن دسترسی داشت؟ در سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز چنین پنلی موجود است و اتفاقا باید خدمت شما عرض کنم که این سیستم دارای یک پنل مدیریتی بسیار قدرتمند می باشد. به این پنل قدرتمند در وردپرس، پیشخوان وردپرس می گویند. شما با وارد شدن به این پیشخوان تمامی فعالیت هایی که مد نظر دارید را می توانید در سایت خود انجام دهید. به عنوان نمونه، برای نصب قالب، افزونه ها، ایجاد یک نوشته، ویرایش نوشته و پاسخگویی به کاربران خود و هزاران فعالیت دیگر، باید به این پیشخوان وارد شوید .

برگه (Page)

برگه ها از نوع محتوای ایستا هستند و برای صفحاتی چون درباره ما، شرایط و قوانین و… مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه تاریخ و زمان انتشار یک برگه در پایگاه داده وردپرس ثبت می شود اما برگه ها محتواهای بی زمان هستند. یعنی نویسنده یک برگه زمان انقضائی برای محتوای آن متصور نیست و هر وقت که خواست می تواند آن را به‌روز کند .

نوشته ها (Post)

گر شما از پلتفرم وردپرس برای یک بلاگ استفاده می کنید از استفاده از نوشته به عنوان بخش عمده ای از محتوای بلاگ خود دست خواهید کشید. چرا که نوشته محتوایی زمان دار است و برعکس ترتیب زمانی اش در بلاگ شما لیست می شود. یعنی جدیدترین نوشته بالاترین ردیف را در لیست به خود اختصاص می دهد و پست های قدیمی تر بر حسب ماه و سال آرشیو می شوند. اگر صفحه اصلی بلاگ شما را نوشته ها تشکیل بدهند هر چه نوشته ها قدیمی تر باشند کاربر برای یافتن آنها باید کاوش بیشتری در آنجا انجام دهد. اما این امکان نیز در دستان شماست که نوشته ها را بر حسب دسته‌ها و برچسب‌ها از هم تفکیک کنید .

برون‌بری (Export)

طراحان قالب های وردپرس به کمک این امکان که در وردپرس وجود دارد ، برای قالب های خود پیش نمایش تهیه می نمایند . همچنین ، اگر بخواهید تمام طراحی ها و ظاهر یک وردپرس را به یک سایت دیگر آن انتقال بدهید می توانید از قسمت برون ریزی استفاده نمایید.

درون ریزی (Import)

پیشنمایشی که شما از قالب هنگام خرید آن می بینید ، به کمک این قسمت و یک فایل xml که درون قالب وجود دارد ، ایجاد می شود.

نشان (Logo)

لوگو یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن است، می باشد. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشاندهنده رد برجای مانده از او در آنجا است.

پابرگ (Footer)

هر آنچه در قسمت پایین وب سایت قرار می گیرد و معمولا رنگ آن با رنگ کلی سایت تفاوت دارد فوتر یا پابرگ نامیده می شود .

پیکر‌بندی (Configure)

به هر آن تنظیمی که مربوط به راه اندازی یک وب سایت وردپرس به صورت کامل باشد ، اعم از نصب ، راه اندازی قالب و . . .  پیکربندی یا کانفیگ کردن سایت می گویند .

آموزش, آموزش وردپرس, دانستنیها

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.